Uitgever: Paizo Publishing

Designer(s): Mike Selinker

Jaar: 2014

Spelers: 1 - 4

Speelduur: 120 min

Categorie: coöperative, dice rolling, deck/ pool building, role playing

De eilandengroep “the shackles” is al sinds lange tijd een veilige haven voor onafhankelijke zeelui. Zij die de wilde zeeën bevaren, hopende op een goede buit. Maar tijdens deze reizen komen zij in aanraking met concurrerende piraten, zeemonsters en razende stormen. Maar ook de Shackles moet geregeerd worden om niet in chaos te vervallen. Hiervoor is al een decennia lang een hevige competitie aan de gang, de strijd om de titel: de eerste Orkaan Koning van de Shackles!

De shackles bestaat uit een honderdtal van eilanden net ten zuiden van het land Garund. Het staat bekend om haar brute en notoire piraten. In dit spel moet jij je tussen de ranken van deze mannen zien te worstelen en leren te overleven. Maar dit is geen gemakkelijke opdracht, aangezien de Shackles geteisterd wordt door zeemonsters, magie en verraderlijke zeelui. Je zult vele vijanden moeten verslaan, zeemonsters moeten bevechten en scheepslagen tot een succesvol einde moeten brengen. Het leven van een piraat is niet voor de zwakkeren van de samenleving!

Pathfinder the Adventure Card Game “Skulls and Shackles”, uitgegeven door Paizo, is een vervolg op de succesvolle Pathfinder the Adventure Card Game “Rise of the Runelords” en speelt zich ditmaal af op en rondom de eilandengroep Shackles. In plaats van een fantasy thema heeft de maker van dit spel ditmaal gekozen voor een piraten thema en een derde serie is eveneens reeds gemaakt gebaseerd op demonen. Voor deze review kijken we naar bovengenoemde en verdiepen wij ons verder in deze piratenwereld!

Setup:

De setup is een belangrijk gedeelte van het spel, omdat hiermee het verhaal klaar wordt gelegd. In het spel leg je het basis avontuur af, dit bestaat uit:

• Adventure Path

• Adventure

• Scenario

Zoals gezegd komt het spel met een basis avontuur. Op de Adventure Path kaart kun je zien welke uitbreidingen er gemaakt zijn voor het spel. Deze komen in kleine doosjes en kunnen toegevoegd worden aan de basisdoos. In de basisdoos zit alvast 1 uitbreiding “The Wormwood Mutiny”.

Vervolgens kies je een avontuur dat weer bestaat uit meerdere scenario’s. Het avontuur is een inleidend verhaal en geeft een bonus onderop de kaart wanneer alle scenario’s succesvol zijn afgerond.

Eindbaas (Villain):

Elk scenario geeft aan wie de “Villain” is, de grote eindbaas en wie zijn “henchmen” zijn, de elitemonsters. Tevens geeft de scenario-kaart aan welke locaties er worden neergelegd op het speelveld, afhankelijk van het aantal spelers.

Locaties:

Vervolgens kijken we naar de locatie. Deze geeft een verhaaltje bij de desbetreffende locatie en geeft aan welke speciale gebeurtenis er bij deze locatie plaatsvinden. Bijvoorbeeld: in deze locatie moet je aan het begin van elke beurt eerst een haai verslaan voordat je de lokatie verder kunt verkennen”.

Dan vinden wij een conditie om de locatie tijdelijk en permanent te sluiten.

Tevens zien we op deze kaart een “deck list”. Deze getallen geven aan welke kaarten je (willekeurig) uit de doos moet halen om hier een stapeltje mee te vormen dat je locatie bevat. Hierin vinden wij:

• Monsters

• Barriers

• Weapons

• Spells

• Armor

• items

• allies

• blessings

Dit is er dus allemaal te vinden en kan bepalen waar welk karakter naartoe wilt gaan om zijn hand met kaarten te verbeteren.

Het totale aantal henchmen + de villain moet bij elkaar gelijk zijn aan het aantal locaties. Vervolgens wordt deze stapel geschud en daarna wordt er 1 voor 1 een kaart toegevoegd aan de verschillende locaties (je weet dus niet wie waar zit).

Karakterkeuze:

Verder, niet geheel onbelangrijk, kiezen wij onze karakters. Het spel komt met 7 verschillende karakters met elk hun eigen vaardigheden. Kies je karakter en kies een rol (elk karakter kent 2 rollen). Deze rol bepaalt waar je qua vaardigheden het beste in bent. Deze vaardigheden kunnen bonussen opleveren tijdens gevechten of tijdens het verkrijgen van items.

Elk karakter heeft een eigen deck met kaarten. Deze kaarten zijn wapens, items, blessings en allies. Elk karakter heeft een vast aantal kaarten wat tegelijkertijd zijn levenspunten zijn.

In het regelboek staat verder een advies voor de kaarten waarmee je begint (dus met welke wapens, allies, armor etc.). Nu je karakter klaar is moet er nog 1 ding gebeuren…

En dat is de timer voor het spel zetten. Je maak een stapel van 30 willekeurige blessing kaarten en dit fungeert als een timer. Elke keer wanneer een speler zijn acties heeft gedaan en de volgende speler aan de beurt is draait hij een blessing kaart van deze stapel om naar de discard zijde.

Verloop van het spel:

Het spel verloop in 3 fases:

1. Advance the blessing deck (de timer gaat 1 vooruit)

2. Take Any Action(s)

3. Reset hand and End Turn

De Acties in het spel zijn als volgt:

• Geef een andere speler in dezelfde locatie een kaart van jouw hand

• Verplaats naar een andere locatie

• Verken je locatie. Je draait de bovenste kaart van de locatie waar je bent om en kijkt wat dit is. Dit kunnen 2 dingen zijn, namelijk een bane of een boon. Een bane kaart is een vijand of een barrier en deze moet je bevechten. Een boon kaart is een item of een compagnon (ally). Deze mag je proberen te bemachtigen waarna je de kaart toevoegt aan je hand.

• Probeer een locatie te sluiten. Dit mag doorgaans alleen wanneer een henchmen of villain is verslagen of wanneer een kaart dit specifiek zegt.

Bij het verkennen van locaties moet je voor alles dat je vindt een check doen. Bij een boon is dit een check om te kijken of je deze kaart kan bemachtigen. De kaart geeft een waarde en een aantal specifieke vaardigheden die je karakter moet hebben om makkelijker de kaart te kunnen bemachtigen. Bijvoorbeeld, de check is een “wisdom check”. Wanneer jouw karakter op zijn kaart de skill wisdom heeft staan, staat er bijvoorbeeld achter “D10”. Dit betekent dat je hiervoor een 10-zijdige dobbelsteen mag gooien. Staat de vaardigheid niet op je karakter kaart, dan mag je de check altijd doen met een D4.

Soms heb je kaarten in je hand die aangeven dat je bij het spelen van de kaart een extra dobbelsteen mag gooien of altijd een bepaalde bonus bij je gegooide dobbelsteen mag optellen.

Bij het vechten van een monster gaat het ongeveer hetzelfde, alleen staat er dan een vecht-vaardigheid. Deze staat op je karakter kaart als een melee waarde (oftewel, vechten met je blote handen). Wanneer je een wapen gebruikt kun je zeer waarschijnlijk een hogere waarde dobbelsteen gooien. Ook mogen de andere spelers, wanneer ze in dezelfde locatie staan, je meehelpen het monster te verslaan.

Haal je de check dan hou je de boon of mag je de bane terugstoppen in de speeldoos (behalve bij de villain) en ontvang je eventueel een bonus. verder mag je daarna proberen een locatie te sluiten of eventueel verder te verkennen, wanneer je een kaart in de hand hebt die dat toestaat.

Haal je de check niet, dan verdwijnt de boon terug in de doos of doe je het negatieve effect van de monsterkaart. Het verschil van de waarde die je moet halen en de waarde die je gegooid hebt, is de schade die je karakter ontvangt. Bepantsering (armor) kan wat van de schade absorberen en de rest van de schade gaat ten koste van de kaarten in je hand. Je moet namelijk het verschil afleggen op de discard stapel, welke kaarten dit zijn mag je zelf kiezen.

Is de stapel met kaarten van je karakter op, dan ben je verslagen en doe je niet meer mee. De andere spelers kunnen nog proberen je weer tot leven te wekken, maar gebeurt dit niet dan is je karakter dood en verlies je al de kaarten en upgrades.

De Villain:

De eindbaas van het scenario heeft de mogelijkheid om te ontsnappen naar een andere locatie. Wanneer je de eindbaas verslagen hebt en er zijn nog locaties open dan pak je uit de doos een aantal blessing-kaarten gelijk aan het aantal locaties dat nog open is -1. deze schud je en verdeel je over de overgebleven locaties. Op deze manier weet je dus niet waar de eindbaas naartoe gevlucht is. Pas wanneer alle locaties gesloten zijn en de eindbaas wordt verslagen is deze ook daadwerkelijk dood en winnen de helden!

Om een locatie te sluiten doe je wat de locatie kaart zegt. Elke kaart geeft namelijk aan hoe de locatie gesloten kan worden, samen met een leuk stuk thematische tekst over de locatie.

Einde van het spel:

Zodra de eindbaas is verslagen is het spel afgelopen en kunnen de helden de bonus van het scenario spelen om vervolgens sterker naar het volgende scenario te gaan.

Que verhaal zit Pathfinder the Adventure Card Game “Skulls and Shackles” goed in elkaar. Het heeft een goede en leuke opbouw. Het speelt eigenlijk als een soort role playing game. Het is erg leuk dat je karakter beter wordt naarmate het spel vordert. De monsters worden ook steeds moeilijker en de items die men kan bemachtigen worden ook steeds beter. Dit is een erg leuk aspect van het spel. Bijkomend nadeel is wel wanneer een speler doodgaat, hij alles verliest en dus niet meer op hetzelfde niveau mee kan doen als de andere spelers. Wanneer je te ver in het avontuur zit en je karakter doodgaat, dan is het onmogelijk om met een nieuw karakter de nieuwe monsters te kunnen verslaan.

Ik hou zelf wel van het dobbelen met diverse dobbelstenen. Soms heb je geluk en soms zit het ook enorm tegen. Dit kan frustrerend zijn, maar kan ook wat mazzel opleveren en dat balanceert zich wel uit gedurende het spel. Door het spelen van specifieke kaarten kun je dit wel enigszins beïnvloeden, wat de geluksfactor weer wat naar beneden haalt. Maar hou je hier niet van, dan is dit zeker geen spel voor jou.

De karakters zijn zeer divers en spelen dus ook allemaal anders. Wanneer je het spel begint is het wel aan te raden om verschillende karakters te spelen. Als de eindbaas namelijk een vaardigheid vereist die je karakters niet hebben dan ben je dus gedwongen om met een D4 te gooien en veel kaarten op te offeren om de waarde omhoog te krikken, waardoor dus weer veel van je “leven” spendeert, omdat je kaarten eveneens je levenspunten zijn.

Ik heb het spel met name solo gespeeld en het is een spel dat ook zeer goed solo te spelen is. Zoals ik boven al eigenlijk aangaf is het zeker aan te raden om met 2 verschillende karakters te spelen, ook wanneer je een solo spel opzet. Je merkt dat bij een solo of twee-speler variant met name je eigen deck met kaarten limiterend is en dat met grotere groepen de timer meer een limiterende factor is. De speelervaring is dan ook wel anders wanneer je met meerdere mensen speelt of wanneer je solo erop uit trekt. Groot nadeel van een solo spel is dat je niet even snel switcht naar een meer-spelers spel omdat jouw karakters veel sterker zijn dan de karakters waar de rest mee speelt. Als je het verhaal vervolgens “doorspeelt”, zijn de monsters eigenlijk veel te sterk voor de andere karakters.

Pathfinder the Adventure Card Game “Skulls and Shackles” is een leuk spel met een RPG achtig gevoel en veel diepgang qua verhaal. Het spelmechanisme kan op een gegeven moment wat “hetzelfde” aanvoelen (de eindbaas ontsnapt weer…) en je moet wat geluk hebben met het dobbelen. Ik vind het een perfect spel om solo te spelen en hou van het verhaal. Probeer het eerst eens uit en bepaal dan of dit ook een spel is voor jou!