© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Funforge

Designer(s): Matthew Dunstan, Brett J. Gilbert

Jaar: 2017

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 30 - 45 min

Leeftijd: 8+

Categorie: Action Point Allowance, Area Movement, Co-operative Play, Dice Rolling, Time Track, Variable Player Powers

We nemen u mee naar een statig huis op een niet al te grote heuvel aan het einde van een niet al te lange straat. Het weer is guur en in de verte huilt een hond naar de maan die met zijn puntige kin en zijn kromme hoofd wel een wit duiveltje lijkt. Erg passend in dit verhaal aangezien onze hoofdpersoon ook een akelig, in donker geklede, slanke man is met een hoge hoed en een sinister uiterlijk. Nee, dit is geen gezellige man die veel te veel uitbundige feestjes viert in zijn huis met veel te veel kamers. Deze kamers zijn namelijk gevuld met kostbare schatten uit alle hoeken van de wereld en komen uit alle jaren die de tijd kent of zal gaan kennen. Elke kamer is uitgerust met hedendaagse technieken om miezerige dieven buiten te houden en achterdochtig als de professor is loopt hij elke dag rond in zijn huis om ervoor te zorgen dat al die schatten, die hij in de loop der jaren zelf heeft gestolen, niet door anderen worden meegenomen. Nu de collectie compleet is kunnen de schatten worden verplaats naar een nieuwe locatie, waarna de mysterieuze relikwieën en kostbare voorwerpen voorgoed verloren zullen gaan aan de mensheid. 

 

Mijne heren en dames, dit is iets dat wij niet kunnen laten gebeuren. U bent geselecteerd door hare majesteit zelf omdat u elk, bijzonder uitblinkt in uw vak. Aan u deze taak om zoveel mogelijk schatten uit het huis van de professor te halen. Laat de professor u niet zien, want dan zwaait er wat! Succes en ik wens u een voorspoedige nacht.

8 April 2018

Sann Zevenbergen

Voorbereiding:

Voor het spel moet het huis van de professor worden klaargezet. Dit betekent dat alle deuren dicht moeten zijn (m.b.v. zwarte houten blokjes), de professor in zijn startkamer staat, de beveiliging (bestaande uit sloten, zagen, camera’s, lasers en computer) verdeeld moet worden over de kamers, de klokmarkering op 12 uur komt te staan en de eerste 3 schatten in een kamer geplaatst moeten worden.

De schatten worden uit een willekeurige stapel getrokken en in een willekeurige kamer gelegd. Dit doet men door de kamer kaarten te schudden en één voor één om te draaien. Elke schat krijgt een kleur (rood, blauw en groen). Een disc van deze kleur komt op de schat te liggen en een disc van deze kleur komt op de klok te liggen. Op de schat vindt men een getal welke minuten aangeeft. Deze minuten reken je vanaf de positie van de zwarte klokmarkering en geeft daarmee aan wanneer de spelers deze schat moeten stelen voordat de professor de schat voor altijd opsluit en daarmee verwijderd van het bord.

Elke speler kiest een karakter en pakt bijbehorende kaarten en standee. De spelers beginnen buiten (bij een raam).

Spelen van het spel:

Elke speler doet in zijn/ haar beurt het volgende:

  1. Pak twee kaarten uit de eigen karakterstapel.

  2. Doe 2 acties

  3. Rol de dobbelstenen

Wanneer je de twee kaarten hebt gepakt lees je ze beide voor aan de andere spelers en wanneer de kaarten op zijn schud je ze opnieuw om later weer te gebruiken.

Tijdens het nemen van je acties kun je kiezen uit: lopen, deuren openen, beveiliging uitschakelen en schatten redden. In totaal mag je 3 acties doen + 1 actiekaart spelen. Wanneer je wat doet, mag je zelf bepalen. Nadat je de actiekaart hebt gebruikt leg je beide kaarten op de aflegstapel.

De beveiliging fiches hebben een aan en uit zijde. wanneer je er een uitschakelt leg je de kant met “OFF” naar boven om aan te geven dat de beveiliging in die kamer is uitgeschakeld.

Om een schat te kunnen redden moeten alle beveiligingen in het gehele huis die aangegeven staan op de schat uitgeschakeld zijn. Dit zijn meestal twee of drie typen. Wanneer dit het geval is kan een schat gered worden en wordt deze naast het bord neergelegd bij schatten die de spelers hebben kunnen redden. Hierna gaan alle beveiligingen die uitgeschakeld waren voor het redden van de schat nu weer aan. Een nieuwe schat wordt nu gepakt en wordt geplaatst in de kamer die de kamer-kaart aangeeft. De fiches worden nu weer op de schat en op de klok geplaatst.

Tot slot worden de dobbelstenen geworpen welke aangeven hoe de professor zich door het huis beweegt en hoe de klokmarkering zich verplaatst op de klok. Één dobbelsteen geeft kleuren weer, deze corresponderen met de kleuren die men terugvind bij de deuren op het speelbord. Dit geeft meteen aan in welke richting de professor loopt. De andere dobbelsteen geeft aan in hoeveel kamers de professor zich verplaatst. Deze dobbelsteen kan ook de tijd 5 minuten vooruit laten gaan (waarbij de professor zich dus niet verplaatst) of geeft een geheime deur aan waardoor de professor meteen naar de kamer gaat met de schat van de desbetreffende kleur (van de andere dobbelsteen). In elke kamer sluit hij de deuren en zet hij de alarmsystemen weer aan.

De andere dobbelsteen geeft aan hoe de klokmarkering verplaatst. Dit is 1 of twee stappen (5 of 10 minuten). Zodra de klokmarkering op de plek van een gekleurde schat fiche komt, heeft de professor de schat te pakken en wordt deze naast het speelbord gelegd bij de schatten die gepakt zijn door de professor.

Wanneer het 3 uur en 9 uur is op de klok (de klokmarkering komt hierop terecht of gaat hier langs) dan mag 1 van de spelers zijn karakterkaart omdraaien om gebruik te maken van zijn/ haar speciale vaardigheid. Dit is een permanente vaardigheid of een hele sterke vaardigheid, waarna de kaart weer omgedraaid moet worden naar de zijde zonder speciale vaardigheden.

winnen van het spel:

Wanneer de spelers 4 schatten hebben gevonden of de professor 4 schatten heeft bemachtigd is het spel voorbij. Degene die dit als eerste doet is de winnaar van het spel.

Concusie:

Op het eerste gezicht doet Professor Evil and the citadel of time je wat denken aan cluedo. De kamers en het thema hebben inderdaad wat van elkaar weg. Tijdens het spelen hou je ook wel een beetje dit gevoel, maar toch speelt het spel heel anders. In eerste instantie is dit een coöperatief spel. Je speelt niet tegen elkaar, maar met elkaar. Het huis vormt hierdoor een aantrekkelijke puzzel die je met zijn allen moet oplossen. De dobbelstenen zijn er enkel voor de professor en geven een klein element van geluk aan het spel, maar dit element is wel beperkt, er vinden geen grote omslag momenten plaats. Thematisch is het ook een goede methode omdat je als speler niet kan weten hoe de professor zich gaat verplaatsen door het huis. 

De klok lijkt in eerste instantie wat gecompliceerd, maar tijdens het spelen merk je al snel dat dit een element is wat simpelweg zorgt voor druk op de spelers en een manier om het spel ook een einde te kunnen geven. Soms moet je prioriteit geven aan een bepaald schat waarbij het kan zijn dat andere schatten gewoon verloren gaan aan de professor. De vraag is dan ook, wie redt het eerst de 4e schat? Vaak is dit spannend tot op het laatste moment.

Professor Evil and the citadel of time ziet er erg goed uit. Illustraties zijn prachtig en sfeervol. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en de doos is voorzien van een handige insert om alles op zijn plek te houden. Het is een leuk spel voor jong en oud en blijft spannend tot op het einde. Het thema past goed bij de mechanismen in het spel. Ik heb mezelf erg vermaakt met het spelen van dit spel.

Meer weergeven