© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Steffen Benndorf

Jaar: 2012

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 15 min

Categorie: Dice Rolling, Paper-and-Pencil

Reviewer: Sann Zevenbergen

Wat heb je nodig om een spelletje te spelen? Dobbelstenen, een kladblok en potloden. Is dat alles, vraag je je af? Nou, voor Qwixx is dat inderdaad alles wat je nodig hebt. Een spel in een klein doosje. Maar hoe wordt het spel dan gespeeld? Laten we daar eens naar gaan kijken.

Doel van het spel:

Elke speler probeert op zijn scoreblad (het kladblok) zoveel mogelijk getallen van de vier verschillende kleuren aan te kruisen. Hoe meer kruisjes des te meer punten. De speler met de meeste punten aan het einde van het spel, is de winnaar van Qwixx.

 

Opmerking:

Op het scoreblad zie je dat de bovenste twee kleuren van 2 naar 12 lopen en de onderste twee kleuren van 12 naar 2. De getallen worden altijd van links naar rechts aangekruist op het scoreblad. Wanneer een getal is aangekruist mag je niet terug naar de getallen daarvoor. Het is niet verplicht om vooraan te beginnen, je mag een aantal getallen overslaan, echter de overgeslagen getallen mogen dan niet meer doorgekruisd worden.

Speelverloop:

Er wordt eerst besloten wie de "eerste speler" wordt (bijvoorbeeld door de hoogste waarde te dobbelen). Deze speler werpt alle zes de dobbelstenen. Daarna worden de volgende twee acties uitgevoerd:

  1. De speler die de dobbelstenen heeft geworpen roept het totaal van de witte dobbelstenen luid en duidelijk. Zijn de waarden van de dobbelsteen bijvoorbeeld 2 en 4, dan roept de speler "zes". Iedere speler mag nu (maar hoeft niet) dit getal aankruizen op zijn/ haar scoreblad bij elke willekeurige kleur.

  2. De eerste speler mag nu (maar hoeft niet) een witte en een gekleurde dobbelsteen bij elkaar optellen en dit getal vervolgens aankruizen op het scoreblad bij de kleur van de gekozen dobbelsteen.

 

Heeft de eerste speler bij zowel actie 1 als bij actie 2 geen getal aangekruist, dan moet hij/ zij een kruis zetten in het vakje met gemiste worpen (hier zijn er maximaal 4 van). Dit geldt niet voor de overige spelers.

 

Vervolgens is de speler rechts van de "eerste speler" aan de beurt etc.

Een kleur sluiten:

Voordat een kleur gesloten mag worden moet de speler minstens 5 kruisjes hebben gezet in dezelfde kleur. Om een kleur te sluiten moet het getal helemaal rechts worden afgekruist. Dit wordt dus gedaan middels een 12 of een 2. Wanneer een kleur wordt afgesloten wordt dit aangegeven door een kruis door het slot te zetten. Dit moet duidelijk zijn voor alle spelers, aangezien deze kleur dan niet meer aangekruist mag worden gedurende de rest van het spel. De dobbelsteen in die kleur wordt uit het spel gehaald en dus niet meer geworpen.

 

Einde van het spel:

Het spel eindigt op twee manieren:

  1. wanneer een speler het vierde "mislukte worpen" vakje aangekruist heeft

  2. wanneer een tweede kleur wordt gesloten en daarmee de tweede gekleurde dobbelsteen uit het spel wordt gehaald.

 

Puntentelling:

Onder op het scoreblad staat aangegeven hoeveel punten de spelers krijgen. Hoe meer vakjes er aangekruist zijn, hoe meer punten. Elke gemiste worp vakje levert 5 minpunten op. Na verrekening van de punten is de speler met de hoogste eindscore de winnaar van Qwixx!

Conclusie:

Woorden die bij me opkomen wanneer ik denk aan Qwixx zijn: abstract, snel, compact, eenvoudig maar toch strategisch. Qwixx is een eenvoudig uit te leggen spel en samen met zijn kleine formaat is het een spel dat overal snel gespeeld kan worden. Makkelijk uit te leggen betekent niet altijd dat het ook een makkelijk spel is en dat bewijst Qwixx maar weer. Je moet de juiste keuzes maken om een zo hoog mogelijke score te krijgen. 

 

Natuurlijk moet je geluk hebben met wat er geworpen wordt, maar omdat iedereen voor een gedeelte afhankelijk is van wat er geworpen wordt, in combinatie met de snelheid van het spel is dit amper een belemmerende factor te noemen. Omdat iedereen meedoet tijdens de beurt van een ander, maakt dat iedereen betrokken blijft bij het spel en dus niet snel afgeleid kan worden. Dit is naar mening een groot pluspunt.

 

Om nog meer uitdaging toe te voegen aan een spelletje Qwixx zijn er meerdere kladblokken te krijgen met andere rijen getallen erop. Dus krijg je niet genoeg van Qwixx dan is dit zeker ook een aanrader. 

 

Qwixx is een spelletje waar ik een beetje in moest groeien. In het begin trok het abstracte mij niet zo, maar nu ik het meer gespeeld heb begin ik steeds meer de waarde van dit kleine spelletje te waarderen. Een lekker vlot, simpel maar strategisch spel in een klein doosje!

Met dank aan White Goblin Games voor een review exemplaar