© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: CMON

Designer(s): Michael Shinall

Jaar: 2017

Spelers: 2 - 6

Speelduur: 30 - 75 min

Leeftijd: 14+

Categorie: Action/ Movement Programming, Grid Movement, Action Point Allowance System, Dice Rolling, Variable Player Powers, Variable Phase Order, Modular Board

De “Marea de la Muerte” voert haar kostbare lading van het nieuwe land naar haar thuisland, Spanje. De wind is gunstig en de vaart zit er goed in. Nog een paar weken en dan zijn ze thuis. Daar zal Kapitein Viana rijkelijk beloond worden voor deze vaart. Alsof de goden ermee spelen, doemen er plotseling grote onweerswolken op en begint de wind harder te waaien. De zee wordt onrustig en mist hangt over haar golven. Dan verschijnt er ineens een groot schip uit de mist welke koers zet in de richting van de Marea de la Muerte. 

 

“Kapitein Carcharius en zijn duivelse bemanning”, roept Viana uit naar haar Quartermaster. Eerder had zij een woordenwisseling gehad met deze beruchte piraat, welke een duivelse uitdaging had verloren van Davy Jones en daarmee zichzelf en zijn crew had veroordeeld tot een leven in water. Door zijn vis-vorm kan hij namelijk niet lang zonder water en regen en onweer volgt hem dan ook op de voet. Deze duivelse kapitein heeft bloed geroken en is vastbesloten om de schatten van de Spanjaarden mee naar Tortuga te nemen.

 

Langzaam maar zeker komt het schip dichterbij en de planken liggen al klaar om de Marea de la Muerte te overspoelen met bloeddorstige piraten. Maar de Spanjaarden zijn zeker niet weerloos. Ook Viana heeft een groep vechtlustige mannen aan boord die wel een visje zouden lusten. Maak je dus gereed voor een interessante strijd, “hey ho, hey ho, a pirate’s life for me”.

09 Oktober 2017

Sann Zevenbergen

Opzetten van het spel:

Het spel kent meerdere facties, waarbij “Marea de la Muerte” en “Deep Lords” in het basisspel zitten. Beide factie komen met crew, helden en schepen. De schepen worden klaargelegd op de tafel, de crew wordt klaargelegd en 3 helden worden gekozen. Elke factie heeft een dek met kaarten (tide cards) voor speciale gebeurtenissen en elke speler begint het spel met drie kaarten op hand. Elk schip heeft diverse “doelen” welke overwinningspunten, goud en speciale acties opleveren. Deze hebben vaste plekken op het schip. Daarbij heeft elke factie 3 plekken op het schip (of op de schepen) vanwaar crew tevoorschijn komt gedurende het spel. Elke speler selecteert zijn/ haar 3 helden met hun kaarten + de kaart van de bemanning en het spel kan beginnen.

Helden en bemanning:

In het spel zijn er vijf verschillende typen helden: kapitein, quartermaster, swashbuckler, gunner en brute. Elke held heeft een eigen miniatuur, overzichtskaart en upgrade-kaarten. De upgrade kaarten kunnen middels goud, dat verdiend wordt door doelen te veroveren of vijanden te elimineren, upgrades kopen welke zij dan direct kunnen gebruiken. Deze upgrades zijn vervolgens weer te upgraden naar level 2 voor een nog krachtiger effect.

 

Op de kaarten staat altijd aangegeven hoeveel dobbelstenen de held werpt, vanaf welk getal de aanval succesvol is en welke afstand overbrugt wordt met de aanval. Daarbij kennen ze ook veelal speciale vaardigheden die duidelijk omschreven zijn.

 

Er wordt altijd gespeeld met bemanning (crew). Deze bestaan uit deckhands en bosuns (soort lage rang leiders van de piraten). Bemanning heeft maar 1 levenspunt en hebben ook de mogelijkheid om upgrades te krijgen. Bosuns maken de deckhands effectiever. Tot slot is er ook nog het kanon dat gebruikt kan worden om over grote afstand veel schade te berokkenen.

 

De Tide Cards geven precies aan wanneer ze gespeeld kunnen worden en kosten geen actie. Soms staat er een Kraken teken op die ervoor zorgt dat de Kraken track verhoogd moet worden met het risico op het verschijnen van het zeemonster.

Spelen van het spel:

Het spel wordt gespeeld over meerdere rondes. In een ronde kan een speler:

  • een held activeren

  • Crew activeren

  • Passen

 

Spelers doen om-en-om acties.

 

De helden kunnen 2 posities verplaatsen. dit kan op de traditionele wijze waarbij 1 of 2 zones vooruit bewogen wordt of middels “rigging” waarbij de piraten van het ene schip naar de andere springen. afhankelijk van de hoeveelheid plekken dat een speler wil verplaatsen wordt een dobbelsteen geworpen waarbij het aantal ogen minstens de sprong moet evenaren.

Lukt dit niet dan valt de held/ crew overboord. Overkomt een held dit dan is hij KO, gebeurt dit bij crew dan zijn zij geëlimineerd.

 

Helden kunnen als actie ook hun vaardigheden spelen om te vechten of om een speciale vaardigheid te activeren. Upgraden en het spelen van Tide Kaarten kosten geen activatie.

 

Wanneer de crew geactiveerd wordt, worden zij eerst aangevuld op twee van de drie plekken op het schip. Crew beweegt altijd in vaste lijnen en valt, indien mogelijk, altijd aan. Daarbij kan ook nog het kanon worden afgeschoten (zolang als de vijand deze niet heeft vernietigd).

 

Wanneer een held of crew heeft aangevallen geef je aan op je overzichtskaart dat de held of de crew geactiveerd is. 

Wanneer een groep piraten, met helden bij een doel staan dan is de volgorde waarin schade wordt toegekend altijd: Deckhands - Bosuns - Helden - Doelen. Het verslaan van piraten levert goud op en overwinningspunten. 

 

Wanneer een held is verslagen legt hij/ zij een dread man’s coin op zijn/ haar held. Wanneer de held is geactiveerd dan leg je de donkere zijde op de held, zo niet dan leg je de lichte zijde op de held. Zolang er een coin op de held ligt, mag deze niet geactiveerd worden.

 

Het kan zijn dat de Kraken, een zeemonster, op het bord geplaatst wordt. Deze valt voor de recovery Phase (zie hieronder) aan en kan ook verslagen worden door beide spelers waarbij de piraat die de genadeklap uitdeelt de overwinningspunten en het goud hiervan ontvangt.

 

Wanneer alle spelers de acties hebben doorlopen volgt de “recovery Phase”. In deze fase kunnen spelers tide kaarten afleggen en hun hand weer aanvullen tot drie, worden de dread man’s coins van donker naar licht gedraaid of van licht naar de voorraad geplaatst, worden de activatie tokens van de overzichtskaarten gehaald en gaat de “eerste speler” positie naar de andere speler. Nu begint een nieuwe ronde.

Winnen van het spel:

De speler die als eerste 8 punten behaalt is de winnaar van Rum and Bones: second tide.

 

Conclusie:

Misschien is het inmiddels wel duidelijk dat ik groot voorstander ben van dobbelstenen en mij niet erger aan de geluksfactor die daaraan vastzit. In Rum and Bones: second tide is er geen gebrek aan dobbelstenen werpen, sterker nog, het is het zwaartepunt van het spel. Het spel speelt snel en, in tegenstelling tot zijn voorganger “Rum and Bones”, gaan beurten extra snel omdat spelers om-en-om acties doen. Dit komt niet alleen ten goede aan de snelheid van het spel, maar ook aan de tactiek. Immers, welke held zet je eerder in? 

 

Het spel draait om de helden. De crew loopt namelijk een vast patroon en vallen altijd aan. Hun systeem is vrij standaard en zijn meer ondersteunend aan de helden. Het draait dus om de helden. Je kiest drie van de vijf typen en dus speelt ieder potje weer anders. Daarbij kent het spel ook vele huurlingen (mercenaries) die de plek in kunnen nemen van de huidige helden. Zij zijn niet gelieerd aan de bestaande facties. Nog meer variatie dus!

Daarbij kent het spel ook meerdere facties voor nog meer spelplezier. Nieuwe crew, schepen en helden. De schepen zijn ook verschillend (1 grote, 2 kleinere of zelfs 3 kleine schepen behoren tot de mogelijkheden).

 

Zoals we gewend zijn van CMON zien de miniaturen er fantastisch uit. De schepen zijn mooi geïllustreerd en zelfs de kaarten zijn kleurrijker geworden ten opzichte van zijn voorganger. Aan de mensen die de eerste versie al in hun bezit hadden is ook gedacht en een losse “kit” is uitgebracht om alle componenten uit Rum and Bones en de uitbreidingen om te zetten naar de Second Tide versie. 

 

Rum and Bones is een verdraaid leuk spel met een fantastische tafelpresentatie. Het thema is leuk en naar mijn mening het beste bordspel in deze categorie. Je moet houden van het werpen van dobbelstenen, maar het spel is vrij vlot gespeeld en biedt voldoende diepgang om iedereen scherp te houden. Een aanwinst in mijn collectie!

Meer weergeven