Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Bernd Brunnhofer, Karl-Heinz Schmiel

Jaar: 2015

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 60 min

Categorie: Card Drafting, Set Collection, Engine Building

Reviewer: Sann Zevenbergen

Het is het jaar 1703 en Tsaar Peter de Grote was net teruggekeerd van zijn reis door Europa. Hij introduceerde westerse kleding en cultuur in Rusland, evenals prachtige grachten en paleizen voor zijn nieuwe stad. In de Republiek der Nederlanden had hij geleerd hoe hij schepen moest maken en zijde moest spinnen. De Tsaar had grootse plannen voor zijn nieuwe hoofdstad Sint Petersburg, dat niet naar Peter, maar naar de heilige Petrus is vernoemd.

 

Vele mensen uit zowel Rusland als het Westen trokken naar de handelsstad om daar een beter leven te beginnen. Niet alleen handelaren, maar ook boeren, architecten en adel trok naar de prachtige hoofdstad. Al snel werd Sint Petersburg de plek om rijkdom en internationale allure te vergaren.

 

Jij bent in Sint Petersburg een aristocraat met goede contacten bij de nobelen. Het is aan jou om de juiste mensen aan te trekken, de markt te overheersen, gebouwen neer te zetten en de adel in je vriendenkring te krijgen om zo aanzien en rijkdom te vergaren in het spel Sint Petersburg van White Goblin Games.

Onderdelen van het spel:

Het speelbord bestaat uit twee zijden. Aan de ene kant staat het originele spel en aan de andere kant vinden we de tweede editie van het spel. Wat meteen opvalt is dat de tweede editie een Markt toevoegt aan het spel (zoals hierboven afgebeeld).

 

Op het speelbord loopt een overwinningspunten spoor en zien we ruimte voor 5 stapels met kaarten plus een aflegstapel.

Deze kaarten hebben allen een ander symbool en een andere kleur. Wat houden deze kaarten/ symbolen in?:

  • Groen: Ambachten. Linksboven vinden we de kosten voor de ambachtsman/ vrouw. We zien het symbool van de ambacht (houthakker, huidenlooier etc.) Onderaan zien we dan nog een munt symbool met een waarde. Dit is wat de kaart aan het einde van de ambachtsfase oplevert aan geld (roebels).

  • Geel: Markt. Linksboven staat de waarde van de kaart. Rechtsboven staat het product (graan, kippen , appels etc.) en hoeveel van dit product de kaart omvat. Dit is de waarde die je vervolgens omhoog gaat op de marktplaats voor dat product. Onderaan vinden we hoeveel roebel het product oplevert aan het einde van de fase.

  • Blauw: Gebouwen. De waarde bovenin is de aanschafwaarde. Dit is doorgaans hoger dan de ambachten. Onderaan zien we een geel schild met overwinningspunten. Aan het einde van de fase verschuift jouw markeersteen evenveel plaatsen vooruit als dat de overwinningspunten op de gebouwenkaarten aangeven. Op de gebouwenkaarten vinden we ook goederen die je markeersteen op de marktplaats kan verplaatsen.

  • Rood: Edelen.  De edelen kosten een hoeveelheid roebels aangegeven aan de bovenzijde van de kaart en leveren aan het einde van de fase geld of overwinningspunten op.

  • Gekleurd: Ruilkaarten. Deze kaarten zijn upgrades voor de kaarten die je gekocht hebt of wilt gaan kopen. Ze vervangen een kaart die voor je ligt voor een betere variant. 

 

Dan hebben we nog een aantal gouden figuren in de doos die worden verdeeld middels de symboolkaarten. Deze worden geschud en willekeurig uitgedeeld aan de spelers. Elke speler ontvangt nu het symool of de symbolen van hun kaart. Dit geeft aan wie de beginspeler is in die fase.

 

Tot slot hebben we dan nog de roebels. Dit zijn stevige biljetten met verschillende kleuren en waardes. Elke speler begint het spel met 25 roebel.

Spelverloop:

Het spel verloopt over meerdere ronden en elke ronde bestaat uit 5 fasen:

  1. De Ambachtsfase

  2. De Marktfase

  3. De Gebouwenfase

  4. De Edelenfase

  5. De Ruilfase

 

Tijdens elke fase kan een speler kiezen uit 4 acties:

  • Één kaart kopen (de kaart komt open voor je op tafel te liggen)

  • Één kaart op hand nemen (kaart pakken zonder te betalen, limiet van drie kaarten in je hand)

  • Één kaart uit zijn/ haar hand spelen (kosten voor de kaart betalen om deze voor je op de tafel te leggen).

  • Passen (klaar voor deze fase)

 

Zoals genoemd is de speler met het symbool van de desbetreffende fase de startspeler in die fase. Elke ronde wordt dit symbool doorgegeven aan de persoon links van je.

 

In de Ambachtsfase wordt gebruik gemaakt van de groene stapel kaarten. Om aan te geven dat je in deze fase zit is het handig om de stapel een kwartslag te draaien. Er worden nu (afhankelijk van het aantal spelers) een aantal kaarten op het bovenste spoor neergelegd. Deze kaarten kunnen nu door de spelers worden gekocht. Aan het einde van de fase volgt de waardering. Dit staat aangegeven naast de kaartstapel. Het komt er op neer dat de kaarten uitbetaald worden of overwinningspunten worden verrekend voor alle kaarten.

 

Dan gaan we door naar de Marktfase. Alle kaarten schuiven door en er worden nu van de gele stapel kaarten getrokken. Dit wordt weer gedaan volgens de regels voor het aantal spelers (bijv met 4 spelers wordt de rij steeds aangevuld tot er 8 kaarten liggen). Nu kunnen er goederen gekocht worden. Bij de waardering kijken we nu echter enkel naar de gele kaarten en dus niet meer naar de groene kaarten. De speler met de meeste producten van dat soort ontvangt nu overwinningspunten conform wat aangegeven is bovenaan de Markt, evenals de speler die tweede is geworden.

 

Op deze wijze verlopen ook de andere fasen in het spel. In de laatste fase kunnen ruilkaarten gekocht worden. De ruilkaarten kosten het verschil in roebel tussen de ruilkaart en de kaart die geruild gaat worden, maar er moet altijd minstens 1 roebel worden betaald. In deze fase vindt geen waardering plaats.

 

Opmerking: Voor elke volgende kaart die gekocht wordt met dezelfde naam, betaalt men 1 roebel minder. Dit telt op.

Einde van de ronde:

Alle kaarten die nog in de eerste rij liggen schuiven nu op naar de tweede rij. Al deze kaarten kosten de volgende ronde 1 roebel minder.

 

Kaarten die al in de tweede rij liggen worden op de aflegstapel gelegd.

 

De symbool stukken worden nu naar links doorgegeven en we gaan door naar de volgende ronde.

 

Einde van het spel:

Zodra één van de stapels met kaarten op is, wordt de ronde uitgespeeld en gaan we door naar de eindtelling. Bij de eindtelling ontvangt iedere speler nog overwinningspunten voor:

  • De gespeelde edelen (kijk hiervoor naar de punten per edelman/ vrouw linksonder op het speelbord).

  • Resterende geld. Elke 10 roebel is 1 overwinningspunt waard.

 

Elke kaart die een speler nog op handen heeft genereert -5 overwinningspunten.

Het spel kent een aantal kaarten die een speciale betekenis hebben. Voor deze betekenis kijken de spelers in het regelboek voor de uitleg. Dit staat duidelijk omschreven. 

 

Verder kent het spel een aantal uitbreidingsmodules. Er wordt aangeraden (zeker ook door mij) om niet met alle modules tegelijk te spelen. Deze modules zijn echter wel zeer interessant. Zo kun je lila kaarten toevoegen aan de stapels om andere spelers mee te pesten of speciale acties mee uit te voeren. Deze kaarten kosten niets. Je neemt ze op handen en speelt ze wanneer het je uitkomt.

 

We zien ook speciale kaarten in de kleuren die we reeds hebben in het spel evenals speciale gebeurtenissen.

Een module geeft assistenten met speciale vaardigheden. Deze worden net als de gouden "eerste speler-symbolen" elke ronde doorgegeven.

En dan mijn favoriet, de hindernissen. Langs het overwinningspunten spoor leg je een aantal tegels neer waar hindernissen op staan. Dit zijn een soort stadspoorten waarbij je aan een aantal voorwaarden moet voldoen alvorens je verder mag gaan.

 

Maak het spel dus zo divers als je zelf wilt.

Conclusie:

Ik zal er niet teveel omheen draaien. Sint Petersburg is gewoon weer een erg goed spel van White Goblin Games. Het spel is gabaseerd op een oudere, eerste versie van Sint Petersburg, maar dan helemaal opnieuw aangepakt. De grafische vormgeving is veranderd. Ik moet zeggen dat de oude grafische vormgeving naar mijn mening ook al erg leuk was en meer in de stijl van het oude Rusland. Echter, ik begrijp dat sommige mensen dit niet mooi vonden en dus is de tweede editie met een compleet nieuwe look gekomen. En tja, dit ziet er gewoon mooi en kleurrijk uit.

 

De grotere veranderingen aan de tweede editie zijn met name de markt en de extra modules. De markt is wat mij betreft gewoon een must have. Je kan het spel eerst beter één of twee keer in de oude versie spelen, maar je zal zien dat je al snel naar de andere kant van het speelbord gaat en dat dit daarna de standaard zal worden voor het spelen van Sint Petersburg. Om het spel te leren en om het spel te spelen met mensen die minder tot geen spellen thuis spelen is dit natuurlijk wel een fantastische toevoeging. De modules zijn daar bovenop nog extra toevoegingen die het spel divers en interessant houden, ook wanneer je het bordspel meerdere malen hebt gespeeld. Door bijvoorbeeld elke speelbeurt twee willekeurige modules toe te voegen heb je voorlopig ruim voldoende materiaal om nog jaren vooruit te kunnen met dit bordspel.

 

Het bordspel heeft een engine building mechanisme dat goed werkt. Je probeert effectieve combinaties te vinden waarmee veel geld te verdienen valt, waardoor je weer veel gebouwen en edelen kunt "kopen" om daarna weer veel overwinningspunten te krijgen. Je ziet het spel dus groeien naarmate je langer speelt. Het spel speelt net zo goed met twee spelers als met vijf spelers. Dit spel is goed voor gezinnen, maar zeker ook interessant voor de doorgewinterde bordspeler.

 

Wat ik veelal bemerk is dat je op het einde van het spel je focus echt een beetje naar de edelen moet verschuiven omdat je daarmee enorm veel punten aan het einde van het spel kan scoren. Of het daarmee te sterk is durf ik niet te zeggen, omdat natuurlijk iedereen mee kan doen en iedereen punten krijgt voor zijn/ haar edelen.

 

Alweer een bordspel van White Goblin Games die ik iedereen van harte aan kan raden. Sint Petersburg is "ochen' zabavnaya nastol'naya igra" (een zeer amusant bordspel).

Meer weergeven

Met dank aan White Goblin Games voor een review exemplaar

© 2016 by Zevenbergen