Uitgever: Fantasy Flight Games

Designer(s): Corey Konieczka

Jaar: 2016

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 180 - 240 min

Categorie: Area Movement, dice rolling, Hand Management

Heel lang geleden, in een sterrenstelsel hier ver vandaan werd de strijd uitgevochten van de Galactic Empire tegen de rebellen. George Lucas creëerde een episch strijdtoneel tussen de sterren. Bekende karakters zoals Prinses Leia, Luke Skywalker, Chewbacca en Han Solo nemen het op tegen de duistere zijde met hun storm troopers en machtige leiders zoals Emperor Palpatine, Darth Vader en Grand Moff Tarkin. De toekomst van de vrije mens stond onder druk, maar gelukkig stonden de laatste Jedi op en was er weer hoop voor de toekomst. Samen met de rebellen werd de strijd aangegaan tegen de kwaadaardige Sith en het Imperial leger.

Star Wars Rebellion is een grandioos bordspel dat zich afspeelt in het Star Wars Theater. Tussen alle bekende planeten en sterren uit de trilogie vechten de spelers aan de zijde van de Rebels of aan de zijde van het Imperial leger. De Imperials hebben de macht overgenomen en heersen nu over het grootste gedeelte van het heelal. De Death Star is inmiddels een feit. Erger nog, het blijft wellicht niet alleen bij 1 death star.

In Star Wars Rebellion neemt de speler de rol aan van de iconische karakters uit de eerste 3 films van Star Wars. Met deze karakters worden missies gedaan en leiden zij hun troepen naar de overwinning. Beide zijden zullen totaal andere strategieën moeten toepassen. Waar de Galactic Empire over vele schepen en onderdrukkingsmethoden beschikt, moeten de rebellen het doen met guerrilla technieken en het ondermijnen van de Imperial speler. Echter, ondanks de grote aantallen van de duistere zijde is het voor de imperial speler hard nodig om de rebellen basis snel te vinden en totale macht te grijpen in het universum.

Bereid je voor op een epische strijd van goed tegen kwaad, licht versus duisternis. Dit alles in een wereld die we allemaal kennen. De strijd is begonnen, dit is Star Wars Rebellion!

Opzetten van het spel:

Voordat het spel wordt gespeeld moeten er een aantal zaken worden gedaan ter voorbereiding. Laten we hieronder snel even alles op een rij zetten:

1. De spelers kiezen een zijde en pakken bijbehorende componenten.

2. Elke speler begint met een aantal leiders. Dit is te zien aan het ontbreken van een recruitment logo aan de rechterzijde van de leider.

3. Leg het spelbord neer en plaats de markeer-fiches op het tijdspoor (1 voor rebellen, 14 voor Imperials)

4. Sorteer de stapel met “Objective” kaarten. Schud de stapels per nummer dat is aangegeven op de kaarten en leg ze dan neer op de bijbehorende plaats op het bord van 3, naar 2, naar 1 (stapel 1 dus bovenop).

5. Schud de actie-kaarten en leg deze naast je eigen spelers-bord.

6. Leg de overige fiches en dobbelstenen naast het bord zodat alle spelers er bij kunnen.

7. Bereid de “missie” kaarten voor. Er zijn 3 soorten missiekaarten:

1. 4 start missies per speler (te herkennen aan gele pijl onderaan op de kaart).

2. Projecten. Deze kaarten zijn voor de Imperial speler en worden geschud naast zijn spelers-bord geplaatst.

3. Overige missies. Beide spelers nemen hun eigen missie kaarten, schudden deze en leggen ze vervolgens neer naast hun spelers-borden.

8. Plaats de start units van de spelers samen met loyalty markers.

9. De rebellen speler kiest nu de locatie van de basis en legt deze planeet neer op de juiste plaats op het bord zonder dat de Imperial ziet welke planeet het is.

10. De speler pakken nu hun 4 startkaarten en voegen hier 2 aan toe uit hun stapel met missiekaarten

Spelen van het spel:

Het spel wordt gespeeld over meerdere ronden. Elke ronde bestaat uit 3 fases:

1. Assignment Phase: spelers plaatsen hun leiders op missies

2. Command Phase: De missies worden uitgevoerd of leiders worden geplaatst op het bord voor aanvallen of beweging van troepen.

3. Refresh Phase:  hier worden leiders teruggehaald, nieuwe missie kaarten getrokken, nieuwe troepen gebouwd etc.

In de Assignment Phase worden de leiders toegewezen aan missies. Deze missies zijn afkomstig uit de 3 films en komen dus waarschijnlijk bekend voor. De Rebellen speler begint en wanneer hij/zij klaar is volgt de Imperial speler. Om een missie te spelen, kies je de kaart, leg je deze omgedraaid neer en zet je één of twee leiders bovenop die kaart. Hierbij moet gelet worden op de vaardigheden die benodigd zijn bij de missie. Elke leider heeft namelijk een aantal vaardigheden op zijn standee staan, net onder de naam. Dit zijn de 4 vaardigheden:

• Diplomacy (meer loyalty en troepen),

• Intel (het behalen van objectives voor de rebellen),

• Spec Ops (het vernietigen van Imperials of het ontvoeren en uitbuiten van rebellen), en

• Logistics (Het verplaatsen van rebellen troepen van en naar de basis of het versnellen van het bouwen van troepen voor de Imperials en speciale missies).

De leiders die niet worden gebruikt blijven liggen in de leider “pool” op het spelers-bord en kunnen later ingezet worden om missies van de tegenstander te dwarsbomen of troepen te verplaatsen en wellicht te vechten.

In de Command Phase nemen de spelers om en om een beurt, beginnend met de Rebellen. Tijdens deze beurt kan de speler:

• Een systeem activeren

• Een missie onthullen

• Passen

Wanneer een speler een systeem activeert doet hij/zij dit middels het plaatsen van een leider in een willekeurig systeem. Deze leider moet dan wel over tactics beschikken. Dit kun je zien op de standee van de leider helemaal linksonder (blauw) en rechtsonder (oranje). Wanneer er zich troepen in een aangrenzend systeem bevinden, mogen deze naar het geactiveerde systeem worden verplaatst, tenzij er in het systeem waar de troepen zich in bevinden al reeds een leider aanwezig is.

In Rebellion wordt er onderscheid gemaakt tussen grondtroepen en ruimteschepen. De verschillende ruimteschepen bieden plaats voor een aantal grondtroepen, dit kan men terugvinden bij het ruimteschip icoon op het spelers-bord. TIE fighters worden beschouwd als grondtroepen in de zin dat ze mee getransporteerd moeten worden.

Gevechten:

Wanneer er een tegenstander in het systeem aanwezig is zal er een gevecht plaatsvinden.

Indien er in het systeem geen leider is met tactic vaardigheden, dan mag de tegenstander een leider met tactic vaardigheden toevoegen aan het systeem.

Elke speler kiest nu het aantal tactic kaarten zoals aangegeven staat op de standee van de leider. In het blauw staat het aantal kaarten voor ruimtegevechten en in het oranje het aantal kaarten voor grondgevechten. Indien er meerdere leiders in het systeem zijn dan kiest men de hoogste waarde.

De volgorde voor het uitvoeren van een gevecht gaan als volgt:

• Ruimtegevechten

• Grondgevechten

• Terugtrekken

• Volgende ronde

Dan worden de dobbelstenen geworpen. Op het spelers-bord zie je bij de troepen eerst het aantal zwarte en rode dobbelstenen dat geworpen mag worden en vervolgens het aantal levens van de desbetreffende unit. Op de dobbelstenen vinden we 4 tekens:

• Raak! Dit telt alleen voor dezelfde kleur, dus rode schade werkt alleen op rode levens

• Direct Raak! Dit telt voor beide kleuren

• Tactic teken. De speler mag deze zijde van de dobbelsteen gebruiken om een tactic kaart te spelen die dit vereist of mag een nieuwe tactic kaart van de stapel pakken.

De schade van de dobbelstenen worden toegewezen op de schepen/ grondtroepen van de tegenstander. Eventueel kunnen er tactic kaarten gespeeld worden om de schade te vergroten. De tegenstander kan tactic kaarten spelen om schade te blokkeren. Daarna valt de verdediger aan (aangezien de strijd tegelijkertijd plaatsvind). Pas daarna worden de troepen of schepen waarvan de "levens" tot 0 zijn gereduceerd van het speelbord gehaald.

Indien een speler zich wil terugtrekken dan heeft hij/ zij daar een leider voor nodig en moet dit gebeuren naar een aangrenzend gebied met zijn/ haar loyaliteit of legers. Wanneer er een death star in het systeem rondvliegt dan mag niemand zich terugtrekken.

Dan kan er gekozen worden om door te gaan naar een volgende ronde.

Vervolgens kan men in de Command Phase ook missies uitspelen. Deze missie kaarten hebben een “attempt” (proberen, mag dus tegengewerkt worden door een leider van de tegenstander) of “resolve” (uitvoeren, gebeurt dus automatisch) beschrijving. De speler geeft aan in welk systeem hij/ zij de missie uitvoert en plaatst daar zijn/ haar leider.

De tegenstander kan nu dus kiezen of hij/ zij de missie wil tegenwerken. Dit wordt gedaan door een leider in hetzelfde systeem te plaatsen. De missie winst wordt bepaald door het werpen van dobbelstenen. De kaart geeft aan welke vaardigheid benodigd is voor de missie. Het aantal tekens van de betreffende vaardigheid van alle leiders in de missie worden bij elkaar opgeteld en dit geeft het aantal dobbelstenen dat er geworpen wordt. Elke Raak en Direct Raak teken is een succes en elke Tactic teken is een dubbele succes.

Soms staat er bij een missie een favoriete leider. Indien deze leider de missie uitvoert krijgt de speler direct 2 successen.

In de Refresh Phase wordt de volgende ronde voorbereid en doen de spelers het volgende:

• Leiders terughalen

• 2 missies pakken (spelers mogen maximaal 10 kaarten op handen hebben)

• Lanceer Probe Droids, de Imperial speler pakt nu 2 van de probe kaarten en kan dus 2 planeten afstrepen van zijn/ haar lijst, aangezien daar in ieder geval niet de rebellen basis is.

• Elke speler trekt 1 objective kaart

• De tijd-markeringen gaan 1 vooruit (naar elkaar toe). Van tijd tot tijd ziet men bij het tijdspoor een bouw icoon staan. Voor elk systeem dat loyaal is naar jou mag je dan een troep bouwen. Je ziet bij de planeten grondstoffen die overeenkomen met troepen op je spelers-bord. Het nummer daarbij geeft aan waar de troepen geplaatst worden op het bouwspoor. Het bouwspoor heeft 3 plaatsen, 1, 2 en 3. Elke beurt schuiven de troepen een plaatsje op. Zodra ze van de 1 positie het bord afschuiven, mogen ze worden ingezet op het speelbord.

• Positioneer je troepen. Zodra de troepen van het bord afschuiven mogen deze geplaatst worden in systemen waar je loyaliteit of onderdrukking hebt. Er mogen maximaal 2 troepen per systeem worden geplaatst.

Winnen van het spel:

Zodra de Imperial speler de basis heeft gevonden van de rebellen en daarbij alle rebellen op de basis heeft overwonnen, is het voorbij voor de rebellen.

Zodra de reputatie-markeersteen en de tijd-markeersteen bij elkaar zijn gekomen op het tijdspoor dan heeft de rebellen speler gewonnen en begint het Galactic Empire langzaam af te brokkelen. De snelste manier voor de rebellen om dit voor elkaar te krijgen is het spelen van veel objective kaarten.

Star Wars Rebels is niet wat je er in eerste instantie van verwacht. Gezien de grootte van het bord en de grote aantallen miniaturen, zou je denken dat Star Wars Rebellion meer een spel is zoals Battle of the Five Armies, misschien zelfs Risk. Echter, de nadruk ligt veel meer op het uitspelen van missies. Daarbij moet je denken aan welke leiders je waarvoor gebruikt en welke leiders je tegenstander kan inzetten om de missie tegen te gaan. Je zal tactisch moeten nadenken en de volgorde van je acties bepalen de uitkomst van de strijd. Je wilt dus ook niet al je leiders inzetten op missies omdat je dan geen missies meer kan dwarsbomen of troepen kan verplaatsen.

Elke ronde krijg je meer missie kaarten op hand en meer leiders erbij waardoor je meer keuzes krijgt en in het begin betekent dat gewoon even dat je veel moet lezen. Naarmate het spel meer gespeeld wordt, leer je de kaarten wat beter kennen waardoor het spel wat vlotter kan verlopen. Echter, het blijft een bordspel waar je de nodige uren voor moet uittrekken. Met wat geluk vind je de rebellenbasis snel, maar het kan zijn dat de rebellen vervolgens hun basis kunnen verplaatsen en begin je dus opnieuw. Nou ja, niet helemaal opnieuw, want de rebellen speler pakt 8 kaarten uit het probe droid deck en daar moet hij/ zij dan ook uit kiezen. Daarbij wordt het probe deck natuurlijk kleiner naarmate het spel vordert.

Voor de imperial speler is het dan ook van groot belang dat hij/ zij snel naar de rebellenbasis zoekt en de rebellen willen zoveel mogelijk saboteren en uitstellen. Het spel geeft je daar de juiste kaarten voor en het speelt dus ook heel anders als imperials dan wanneer je met de rebellen speelt. Dit is thematisch natuurlijk prima gedaan. De imperial is groot en machtig, terwijl de rebellen met veel minder zijn en sluw moeten spelen!

De regels zijn in de basis niet moeilijk, maar ook hier moet je toch weer regelmatig naar de regels terug om bepaalde termen, volgordes en uitonderingen op te zoeken. Grafisch ziet het er allemaal prachtig en overzichtelijk uit. Het Star Wars thema past goed, maar wanneer er gekozen was voor een ander thema met, natuurlijk, andere missies dan had het in principe ook wel gewerkt.

Dan teamplay. Ik vond het spelen in teams erg leuk. Je moet met elkaar overleggen en door de ene speler de leiding te geven over de generaals (grondtroepen) en de andere over de admiraals (ruimteschepen) met beide hun eigen taken, is het meer dan alleen maar hetzelfde spel spelen met meer spelers. Wat wij in eerste instantie niet hadden gezien is dat in teamplay ook de volgorde belangrijk is. Dat wil zeggen: eerst gaan de admiraals van beide partijen (missies en gevechten), en daarna de generaals. Dit geeft het spel nog meer tactiek en daardoor wordt het ook noodzakelijk om te overleggen. Het is zelfs zo dat ik teamplay, tegen mijn verwachting in, zeker net zo leuk vindt als 1 tegen 1.

Al met al is Star Wars Rebellion een spel waar je even in moet duiken, waar je een paar uur de tijd voor moet nemen en waarvan het thema je wel moet aanspreken. Stiekem hoop ik nu al op een uitbreiding met nieuwe missies en personages uit andere films, maar tot die tijd zal ik me nog voldoende vermaken met dit epische bordspel. Lijkt al het bovenstaande je wat en ben je een Star Wars fan? Dan is dit, samen met X-Wing, het ultieme bordspel voor jou!