Uitgever: 999 Games

Designer(s): Bernd Brunnhofer

Jaar: 2008

Spelers: 2 - 4

Speelduur: 60 - 90 min

Categorie: Dice rolling, Set Collection, worker placement

De vangst vandaag was goed, je bent al vroeg naar het bos gelopen om te gaan jagen. Nu loop je terug naar je dorp om het grote hert naar je vrouw te brengen voor het eten van vandaag. Daarna moet je nog door naar de bergen, aangezien steen ook nog benodigd is. Zodra de winter eraan komt zijn de bergpaden moeilijk te beklimmen, dus wil je nog even gebruik maken van het mooie weer. Dan terug naar huis, naar vrouw en kind. Even opwarmen bij het haardvuur en genieten van het avondmaal. Het leven in het stenen tijdperk is niet makkelijk en varieert van jaar tot jaar. Gelukkig was dit een goed jaar, maar wat het volgende jaar brengt is nog onzeker...

Opzetten van het spel:

Naast het speelbord krijgen alle spelers ook een eigen spelersbord.

• Het speelbord bestaat uit een puntenspoor en een aantal gebieden. Op de gebieden waar grondstoffen vandaan gehaald worden dienen de overeenkomstige grondstoffen neergelegd te worden. In het jachtgebied liggen de voedselfiches, in het dorp vinden we de gereedschapsfiches en rechtsonder worden de beschavingskaarten neergelegd. Linksonder zien we de hutten en de markeerstenen worden geplaatst op de daarvoor bestemde plekken.

• Het spelersbord bevat ruimte voor nieuwe hutten en geeft aflegvelden voor beschavingskaarten en gereedschap. Verder begint iedere speler met 5 stamleden en 12 voedsel.

De jongste speler mag beginnen.

Het spel verloopt in een aantal ronden. Elke ronde bestaat uit 3 fases:

• stamleden op het speelbord zetten

• Acties uitvoeren

• Stamleden voeden

Beginnend bij de startspeler worden de stamleden op het speelbord geplaatst. Je zet ze in de daarvoor aangegeven cirkels. Wanneer er geen cirkels meer over zijn kan er geen stamlid geplaatst worden. Bij het voedselgebied op het speelbord zie je een grote halfopen cirkel, hier kan een ongelimiteerd aantal stamleden geplaatst worden. Om de beurten worden de stamleden geplaatst. Wanneer je in een vorige beurt in dezelfde ronde ergens een stamlid hebt geplaatst, mag je daar niet nogmaals een stamlid plaatsen.

Het plaatsen van stamleden betekent dat je op die plek een actie mag uitvoeren, de beschikbare acties zijn als volgt:

• Gereedschapsmaker. Een gereedschap fiche wordt van de stapel genomen en komt op het spelersbord te liggen. Zodra deze vol zijn (er zijn 3 posties), worden de gereedschappen van 1 omgedraaid en wordt dit een 2, en een 3 wordt later dan weer een 4. Gereedschappen worden gebruikt om de waarde van de dobbelsteen op te hogen. Elk gereedschap mag maar 1x in een ronde gebruikt worden. Om aan te geven dat het gereedschap gebruikt is, draait de speler deze een kwartslag.

• Bevolkingsaanwas. 2 stamleden worden bij de liefdeshut geplaatst en zie daar, er is een 3e stamlid bijgekomen die de volgende ronde mee kan doen.

• Akker. De markeersteen gaat nu 1 positie vooruit op het graanspoor waardoor de speler 1 extra voedsel te besteden heeft.

• Jacht, hiervoor wordt gedobbeld. De speler werpt zoveel dobbelstenen als er stamleden op het veld staan. Eventueel kan ervoor worden gekozen om gereedschap in te zetten. Dan wordt de waarde van de ogen + gereedschap bij elkaar opgeteld en gedeeld door 2. Dit is de hoeveelheid voedsel dat de speler krijgt.

• Bos, leemgroeve, steengroeve, rivier. Hier wordt ook voor gedobbeld, net als bij de jacht. Bij bos wordt het aantal ogen gedeeld door 3, bij leem door 4, bij steen door 5 en bij goud door 6. De getallen worden afgerond naar beneden.

• Beschavingskaarten. De beschavingskaart kan worden betaald met alle (combinaties) van grondstoffen, alleen met voedsel mag er niet worden betaald. De kaart wordt op het spelersbord gelegd. Indien de speler onvoldoende grondstoffen in zijn bezit heeft gebeurt er hier niets en gaat het stamlid terug naar de speler.

• Hutten. De speler pakt een hut tegel en betaalt de daarop aangegeven hoeveelheid grondstoffen. De speler verplaatst zijn markeersteen op het scorespoor zoveel als op de tegel staat geschreven en een nieuwe hut wordt ervoor in de plaats gezet. De diverse hutten doen allemaal wat anders, deze staan duidelijk beschreven in de regels.

Zodra de acties zijn genomen worden alle stamleden weer teruggeplaatst op de spelersborden. Als laatste stap moeten al deze stamleden nog gevoed worden. Alle stamleden (minus de waarde die op het voedselspoor is aangegeven) krijgen 1 voedsel elk. Indien een speler onvoldoende voedsel heeft, kan hij dit betalen met grondstoffen (hij/zij ruilt in feite grondstoffen tegen voedsel). Elke grondstof is 1 voedsel. Wil de speler dit niet betalen, dan verliest hij/ zij direct 10 punten, samen met alle voedselfiches die hij /zij heeft.

Wanneer alle stamleden zijn gevoed, begint de volgende ronde, worden de beschavingskaarten aangevuld en krijgt de speler links van de startspeler nu het startspeler figuur.

Het spel is afgelopen wanneer:

• De beschavingskaarten niet meer kunnen worden aangevuld tot 4

• Ten minste 1 stapel hutten is uitgeput.

De huidige ronde wordt nog uitgespeeld en vervolgens worden de punten geteld. Dit is nog wel even een rekenwerkje, maar hier zijn handige kladblokjes voor. De speler met de meeste punten mag zich winnaar noemen van stenen tijdperk.

Stenen tijdperk is een goed spel om mensen te introduceren met worker-placement spellen.  De acties zijn duidelijk, er zijn niet enorm veel acties en thematisch klopt het. Het speelbord ziet er mooi en duidelijk uit. De grondstoffen zijn leuke houten tokens in de vorm van de desbetreffende grondstof en de meeples in het spel zijn je stamleden. Dit is allemaal erg fraai gedaan. Het spel komt eveneens met houten dobbelstenen en een lederen dobbel-beker.

Het kost wel even tijd om door te hebben wat alle hutten en beschavingskaarten betekenen en hoe ze scoren, maar wanneer je dit eenmaal door hebt speelt het spel lekker door. Bij de grondstoffen kun je in meer of mindere mate geluk hebben, echter omdat je zelf bepaalt hoeveel stamleden je in wilt zetten, kun je je kans op succes vergroten.

Het is constant afwegen van keuzes en dat maakt het spel leuk. Vanaf jonge leeftijd kan het spel al gespeeld worden, maar een beetje hulp is dan wel gewenst. Het spel schaalt ook goed naarmate er meer of minder mensen meedoen. Veelal gebeurt dit in de vorm van het aantal stamleden dat in een gebied grondstoffen kan halen. Dit werkt goed en dus zowel grote als kleine groepen kunnen plezier beleven aan dit spel. Ik heb zelf mijn versie van Stenen Tijdperk verkocht omdat ik het na een tijdje toch wel wat saai vond worden. Het thema is aanwezig, maar sprak mijzelf niet zoveel aan. Dat wil niet zeggen dat het spel niet goed in elkaar zit en dat veel mensen veel plezier zullen beleven aan Stenen Tijdperk. Het spel is goed verkrijgbaar, ook in het Nederlands, dus probeer het eens uit en kijk wat jij ervan vind.