© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Underworld Kingdom

Designer(s): Grzegorz Arabczyk

Jaar: 2017

Spelers: 1 - 5

Speelduur: 90 - 180 min

Leeftijd: 12+

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

12 Maart 2019

Sann Zevenbergen

Stworze is een bordspel gebaseerd op slavische mythen en legenden. In dit spel ben jij een stworze, die in een soort “race” voor dominantie verwikkeld zijn. Wil je gevreesd worden, of wil je liever geliefd zijn, de keuze is aan jou (en stiekem een beetje aan de stworze die je kiest). Je gaat het avontuur aan met je tegenstanders om de dorpen te beïnvloeden, mensen te helpen of te laten verdwijnen en elkaar van de troon te stoten. Dit is de mythische wereld van Stworze!

Stworze is van origine een bordspel uit Polen en na het grote succes daar vertaald naar het Engels om het een groter bereik te geven en iedereen de mogelijkheid te geven dit spel te spelen. Voor meer informatie, bezoek de website: www.underworldkingdom.com

Algemeen:

Elke speler kiest een Stworze. Twee zaken zijn belangrijk voor je Stworze, vitaliteit en invloed. Vitaliteit geeft aan hoe gewond je Stworze is en invloed gebruik je om dorpen op een positieve (favor) of negatieve (fear) wijze te beïnvloeden.

 

Elke Stworze begint in zijn schuilplaats, vanuit daar gaat hij de wereld over (de dorpen of de omgeving). Invloed is echter enkel van toepassing in dorpen, want daar wonen de mensen. Elke speler heeft een stapel met kaarten die alle locaties bevatten en hij/ zij kiest er één om zijn/ haar schuilplaats aan te tonen. De Stworze moet natuurlijk een reden hebben om naar een bepaalde plek te willen gaan, en daar hebben we missie kaarten voor. Elke speler heeft een aantal missie kaarten welke als timer voor het spel fungeren. Wanneer een speler de laatste missie vervult is het spel voorbij en is deze speler de winnaar. Je bepaalt zelf de volgorde van je missies, maar als ze eenmaal liggen, dan is dit de volgorde voor het spel (behalve als je de rust actie neemt).

Een missie geeft dus aan wat het doel is voor een Stworze. Om dit doel te bereiken hebben we een aantal acties, in totaal acht. De manier waarop Stworze het bordspel je deze acties laat kiezen is erg interessant. Er zijn kaarten in het spel met de acties erop, je sorteert ze per set van twee. In totaal heb je vijf sets die elk onder een evenement liggen. Op dit evenement ligt een dobbelsteen, welke aftelt iedere keer dat onderstaande actie wordt genomen. Komt de dobbelsteen op nul, dan gaat het effect in werking en komt de teller weer terug op de beginpositie. Wanneer je actie kiest, wordt het ontstane “gat” gedicht door alle actiekaarten recht ervan naar links door te schuiven. Zodra de actie is gedaan door de speler legt hij/ zij de andere actiekaart weer op de eerste positie. Zo veranderd niet alleen de actie, maar ook het evenement waar de actie onder ligt.

 

De acht acties zijn o.a. een avontuur volbrengen. Deze avonturen liggen open op het bord in de diverse regio’s. De Stworze reist nu naar die regio, legt daar een invloed fiche neer en kijkt of hij/ zij de actie kan volbrengen. Op deze kaart staat een stukje verhaal, de eisen voor het succesvol volbrengen en het effect van het volbrengen (bonus). Je kan ook invloedsfiches (blind) uit de zak trekken om je voorraad aan te vullen. Je mag je Stworze kenbaar maken in het dorp. Aangezien iedereen invloedsfiches plaats in de dorpen (met de afbeelding naar beneden), kan de Stworze nu gaan raden welke invloed (favor/ fear) de overhand heeft. Goed raden betekent een bonus. Je kan raden waar de andere schuilplaatsen van de Stworzes zijn om je tegenstander(s) te verzwakken. Je kan vechten met andere Stworzes, je kan natuurlijk rusten om te herstellen en als laatste kun je jagers, verdwaalde kinderen, de tovenaar of de krijger helpen, doden of verplaatsen.  Natuurlijk alles om uiteindelijk je missiekaart te volbrengen.

De missies variëren in moeilijkheidsgraad. Sommige acties zorgen ervoor dat je bepaalde missies, door het succesvol volbrengen van je actie, afgelegd kunnen worden zonder aan de voorwaarde te voldoen. 

 

Het volbrengen van tests werkt simpel. Je doet of een nacht of een dag test welke elk weer opgedeeld is in “cunning (geslepenheid)” en “brutality (geweld)”. De waarde die vermeld is op de kaart geeft aan hoeveel kaarten van het dag-, nachtdek mogen worden getrokken. De test geeft aan welk symbool (zon of maan) er gehaald moet worden. Deze zon-, en maansymbolenstaan boven en onder op het bord aangegeven (opkomst tot ondergang en sikkelmaan tot volle maan). Zodra het gewenste symbool of het symbool rechts ervan getrokken wordt is de test succesvol verlopen en krijgt de speler de bijbehorende bonus. Hier kunnen modificaties op komen door spelers of evenementen etc.

 

Zoals gezegd, de speler die de laatste missiekaart voltooit, is de winnaar van Stworze.

Conclusie:

Uit bovenstaande blijkt wel dat er aardig wat regels zijn in dit spel. Het is echt een spel wat gespeeld moet worden om de regels echt goed te begrijpen. Leuk, maar tegelijk ook lastig hierin, is dat het spel anders speelt dan veel andere spellen. Interessant is zeker van toepassing op dit bordspel. Alle kaarten geven goed aan wat er van je verwacht wordt. Het regelboek is logisch opgebouwd en een “player aid” geeft kort weer wat de mogelijke acties zijn. Wat mij betreft mist het regelboek wel de nodige voorbeelden inclusief plaatjes hiervan. Als ze het boek een A4 formaat hadden gegeven in plaats van een vierkante vorm, zou er ruimte genoeg zijn om dit te doen.

 

Elke Stworze is anders, speelt anders en heeft andere missies. Op een gegeven moment krijg je dus een idee wat elke Stworze doet. Er zijn nogal wat Stworzes meegeleverd in de doos, dus voordat je dit echt doorhebt, ben je aardig wat potjes verder (en weet je ze dan nog?). Elke missiekaart heeft op de achterzijde een andere tekening, wat ik erg kan waarderen. Zelfs wanneer je de bonus hebt geactiveerd en de kaart wordt omgedraaid, dan wacht je daar een artistieke verrassing. Daarbij kan elke Stworze kiezen uit maar liefst vier verschillende speciale eigenschappen wat hem sterker maakt (en daarmee anders dan de andere spelers). Er zijn meer evenement-kaarten dan je nodig hebt en de missies in de dorpen of in de wildernis zijn in ruime getallen aanwezig. De herspeelbaarheid van dit spel is dus erg hoog. 

 

Ik had het al even aangehaald, maar ik vind de illustraties en vormgeving prachtig. Het is nieuw, gevarieerd en verfrissend. De mini’s zijn gedetailleerd en stevig. Door middel van de illustraties en vormgeving komt de unieke sfeer goed naar boven. Erg leuk om een nieuw verfrissend thema te zien. 

 

Het spel speelt prima met diverse spelersaantallen, maar de interactie met meer spelers is vele malen groter wat het spel tegelijkertijd uitdagender maakt. Speeltijd varieert van 1 uur tot ongeveer 2 uur met drie of meer spelers. Aan de ene kant is het dus interessant om met meerdere spelers te spelen waardoor je meer keuzes hebt, aan de andere kant duurt het spel daardoor langer waardoor de spanningsboog op een gegeven moment op is en het spel daardoor langdradig kan aanvoelen.

 

Kortom: het spel is uniek en prachtig vormgegeven, maar het voelt soms alsof het iets teveel wilt doen. Hierdoor ontstaan er veel regels en duurt het spel, zeker met meer dan 2 spelers, net wat langer dan gewenst. Wellicht wordt dit beter naarmate je meer speelt, maar dan moet je je er wel in gaan verdiepen en daar is het spel wellicht niet “zwaar” genoeg voor. Stworze is een vernieuwend bordspel met een interessant thema wat zeker niet slecht is, maar voor mij niet helemaal klikt. Klinkt dit als iets dat jij op tafel zou leggen, laat het me weten in de commentaar-sectie van deze pagina of op facebook, twitter en instagram!

1/6