Uitgever: Bezier Games

Designer(s): Ted Alspach

Jaar: 2019

Spelers: 1 - 5

Speelduur: 90 min

Leeftijd: 8+

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Velen van ons zullen het spel “Sim City” van alweer enige tijd geleden wel kennen. Een computerspel waarbij je een moderne stad bouwde met wijken, winkels, openbaar vervoer, luchthavens etc. 

 

In dit bordspel, suburbia, zul je veel facetten herkennen van Sim City. Zo wordt industrie aangegeven met een gele kleur, zakelijke tegels in het blauw en tot slot de woonwijken en parken in het groen. Ook alle gangbare en minder gangbare gebouwen kom je tegen in dit spel. 

Suburbia is geen nieuw spel, het dateert uit 2012, maar eind 2019 kwam hiervan de collector’s edition op de markt. Eerder had ik al goede verhalen gehoord van het bordspel, maar de manier waarop het spel gepresenteerd werd (lees: het zag er naar mijn mening niet zo mooi uit), was voor mij voldoende reden om het niet direct te willen kopen. Echter, bleef mijn interesse naar het spel zeker bestaan. Toen de kickstarter van de nieuwe collector’s edition werd gepresenteerd ben ik ook meteen ingestapt en ruim een jaar later kreeg ik het spel binnen. Het duurde, door andere omstandigheden, wat langer voordat het op tafel kwam, maar inmiddels is het gespeeld en doe ik er hier verslag van!

02 Februari 2021

Sann Zevenbergen

Kort overzicht:

In suburbia begin je met een spelersbord welke een stad en een kleur voor de speler aangeeft. In het basisspel is de stad niet van belang en blijft dus enkel een spelers kleur over. Op dit bord staat een spoor voor inkomen en een spoor voor de burgers in je stad. Elke speler begint met 3 gelijke tegels waar andere tegels weer aangelegd kunnen worden. Verder is er een markt (met een leuke toren) waar nieuwe tegels gekocht kunnen worden. In een beurt koopt een speler een tegel, legt deze aan een van zijn/ haar andere tegels en kijkt wat hier de voordelen van zijn. Dan past de speler zijn/ haar inkomen- en burgerspoor aan en komt er een nieuwe tegel in de markt, daarna is de volgende speler aan de beurt.

Indrukken:

Zoals je al kan zien is het spel niet zeer gecompliceerd in de basisregels, maar zit de uitdaging in het kopen en aanleggen van de tegels. Sommige tegels willen namelijk aan bepaalde gebieden grenzen (denk aan woongebieden en parken) en sommige bepaald niet (afvalverwerking en winkels). Daarnaast hebben spelers persoonlijke doelen en zijn er een paar algemene doelen die extra punten opleveren.

 

Gesproken over punten… Suburbia heeft een leuke manier gevonden om spelers niet te ver uit te laten lopen. Wanneer men namelijk een rood dak passeert op het scorespoor, gaat zowel het inkomen als de burger indicator 1 positie naar beneden. Hierdoor zul je zien dat ver vooruitlopen op dit spoor niet hoeft te betekenen dat de winst al behaald is.

 

In het begin zul je je stad een beetje op moeten bouwen om zo meer inkomen te verwerven en daarmee duurdere tegels te kunnen kopen die op hun beurt weer goed scoren. Leuk om te zien in het spel is hoe alles logisch te beredeneren valt. Mensen willen liever niet een snelweg in hun achtertuin, maar winkels en bedrijven hebben hier wel een groot voordeel van. Zo zijn er veel logische restricties aan tegels, maar bepaal jij wat je hier uiteindelijk mee doet. In het nieuwe spel ziet alles er prachtig uit en speelt het lekker vlot. Waar de collector’s edition eerst wat grandioos en daardoor wat gecompliceerd overkomt blijkt al snel dat een groot gedeelte uitbreidingen zijn en nog niet de helft van de doos gebruikt wordt bij het basisspel.

 

Voor mij is suburbia het sim city van bordspellen en zeker een aanrader.

1/5

© 2016 by Zevenbergen