Uitgever: HABA

Designer(s): Steven Strumpf, Scott Frisco

Jaar: 2011

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 15 min

Categorie: Dexterity, party game, children's game

Reviewer: Sann Zevenbergen

Wat is dat nou? Klimt daar echt een neushoorn tegen de buitenmuur op? Natuurlijk!!! Super Rino is weer eens op weg. De beestachtige superheld klimt onverschrokken tegen de hoogste huizen op om naar boeven en schurken uit te kijken. Hij is zo sterk als een leeuw en zo sluw als een vos, maar ook zo zwaar als een neushoorn. Dat brengt zelfs de stevigste toren aan het wankelen. Kunnen jullie Super Rino helpen om zijn wankele missie te vervullen? ​

Het idee van super Rhino is dat je samen een zo hoog mogelijke toren bouwt en Super Rhino omhoog laat klimmen. Echter, er kan er maar 1 de winnaar zijn, dus degene die de toren omgooit is de verliezer.

 

In de doos zitten kaarten en een Super Rhino Meeple. Een deel van de kaarten stelt de daken voor en het andere gedeelte zijn de muren. Deze kaarten zijn leuk geïllustreerd en hebben een binnen- en een buitenmuur.

 

Om te beginnen worden de daken geschud en krijgt iedere speler 5 kaarten hiervan (in een 2-persoons spel 7). Één van de twee funderingskaarten wordt klaargelegd. Op deze kaarten (de funderings en de daken kaarten) kun je meestal 1 of 2 grijze lijnen zien. Langs deze lijnen moeten de muren komen te staan.

 

De muurkaarten kunnen (en moeten) in tweeën gevouwen worden zodat deze op de grijze lijnen passen. Vervolgens wordt er een dak op gelegd en is de volgende speler aan de beurt. 

Dat klinkt allemaal makkelijk, maar sommige dakkaarten hebben ook speciale symbolen die aangeven wat daarna gebeurt. Hierbij een overzichtje:

  • Blauw uitroepteken = rustpauze! De volgende speler slaat een beurt over.

  • Rood 2x = je mag nog een dak neerleggen (maar niet nog een 2x dak)

  • Paarse rontonde = we gaan de andere kant op

  • Zwart Super Rhino = Super Rhino klimt weer. De volgende speler moet Super Rhino op de daarvoor aangegeven plek neerzetten voordat hij/ zij een dak plaatst.

  • Groen +1 = De volgende speler moet eerst een extra kaart pakken voordat hij/ zij haar dak mag neerleggen.

 

Het spel is afgelopen wanneer alle muren zijn gebouwd, alle daken uit de hand gespeeld zijn of wanneer de toren omvalt.

Conclusie:

Wat is dit een leuk spel voor jong en oud! Het spelletje is eenvoudig en makkelijk te leren aan anderen. Kinderen zullen dit fantastisch vinden. Ze zijn lekker aan het bouwen, maar moeten ook nadenken over de wincondities. Omdat het alleen maar leuk is om de toren om te laten vallen zullen veel kinderen het niet al te erg vinden om te verliezen, en dat is een groot voordeel van dit spel. Iedereen moet toch leren om tegen zijn/ haar verlies te kunnen.

 

Ook voor volwassenen is dit een erg leuk spel. Je speelt het tussendoor makkelijk weg en het is erg leuk om het elkaar zo moeilijk mogelijk te maken, zodat de ander het gebouw omgooit.

 

Kortom, een leuk spel voor iedereen, goede verkrijgbaarheid in Nederland (aangezien steeds meer winkels HABA in het assortiment krijgen) en dat alles ook nog eens voor een leuk prijsje. Probeer het gewoon, u zult er geen spijt van krijgen...

© 2016 by Zevenbergen