© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: White Goblin Games

Designer(s): Phil Walker-Harding

Jaar: 2013

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 15 min

Categorie: Card Drafting, Hand Management, Set Collection, Simultaneous Action Selection

Reviewer: Sann Zevenbergen

Samen met je vrienden en familie ga je naar een Sushi Restaurant. Om de avond wat extra plezier en pit te geven hebben jullie besloten om een competitie te starten. De regels zijn als volgt: Wie de meeste soorten en hoeveelheden Sushi weet op te eten is de winnaar van de avond en hoeft de rekening niet te betalen. Er wordt besloten om verschillende sushi gerechten verschillende punten te geven. Iedereen gaat zitten aan de wel bekende "lopende band" van het sushi resaurant in voorbereiding op een heerlijk avondje. Ready?... Go!

Sushi Go is een kaartspel van 2 tot 5 personen en vereist weinig voorbereiding. De uitleg verloopt snel en alles wat je nog extra nodig hebt is pen en papier om de score bij te houden. Afhankelijk van het aantal personen deel je de startkaarten uit. 2 spelers krijgen 10 kaarten en voor elke extra speler begin je met 1 kaart minder.

 

Spelverloop:

Het spel wordt gespeeld in 3 rondes. Elke ronde verloopt als volgt:

  • Kies een kaart uit je hand en leg deze afgedekt voor je neer op tafel

  • Wanneer iedereen dit heeft gedaan, worden de kaarten omgedraaid

  • De overige kaarten worden doorgegeven aan de persoon links van hem/ haar

 

Dit herhaalt zich totdat alle kaarten zijn gespeeld. Op dat moment worden de punten bij elkaar opgeteld en begint ronde 2. De kaarten van de vorige ronde worden, op de pudding kaarten na, afgelegd en dus niet meer gebruikt. De puddingkaarten scoren pas in de laatste ronde, want toetjes eet je pas aan het einde van je maaltijd.

Het spel kent 2 kaarten die op zichzelf niet scoren, namelijk de wasabi en de eetstokjes.

 

De wasabi kan gecombineerd worden met 1 nigiri kaart. De wasabi wordt dan onder (gedompeld) de nigiri kaart gelegd. Hierdoor wordt de nigiri kaart 3x zoveel waard.

 

De eetstokjes kaart speel je zoals andere kaarten en ligt open voor je op de tafel. De eetstokjes kaart zorgt ervoor dat er in een volgende beurt 2 sushi kaarten gespeeld kunnen worden. In dat geval speel je je eerste kaart en voordat iedereen de kaart voor hun op tafel omdraait roep je "Sushi Go". Je legt een tweede Sushi kaart neer en doet je eetstokjes weer in je hand en geeft deze door.

Laten we eens gaan kijken naar de andere kaarten in het spel:

Maki Rolls:

De persoon die aan het einde van de ronde de meeste Maki Roll symbolen heeft verzameld, krijgt 6 punten, de persoon die daarna de meeste maki rolls heeft verzameld krijgt 3 punten. Bij gelijkspel krijgen deze spelers 3 punten en de speler in de tweede plaats krijgt geen punten.

Tempura:

Een set van 2 Tempura's levert 5 punten op, een enkele Tempura levert 0 punten op. Je kunt meerdere sets hebben liggen.

Dumplings:

Hoe meeer dumpling kaarten je hebt, des te meer punten je scoort (zie onderaan de kaart). Bij 5 dumpling kaarten of meer blijft je score 15 punten.

Sashimi:

Een set van 3 Sashimi kaarten levert 10 punten op. 1 of 2 Sashimi kaarten leveren 0 punten op. Ook hierbij kun je meerdere sets hebben.

Nigiri's:

Voor een Inktvis Nigiri krijg je 3 punten. Met wasabi wordt dit 9 punten.

Voor een Zalm Nigiri krijg je 2 punten. Met wasabi wordt dit 6 punten.

Voor Ei Nigiri krijg je 1 punt. Met wasabi wordt dit 3 punten.

Je kunt zoveel Nigiri verzamelen als je wilt, maar de wasabi scoort echter alleen voor de kaart waar hij op ligt en niet op het totaal van je Nigiri's.

Pudding:

De speler met de meeste Pudding kaarten krijgt 6 punten, de speler met de minste (of geen) Pudding kaarten verliest 6 punten. Indien meerdere spelers de meeste of de minste Pudding kaarten hebben worden de punten verdeeld (positief en negatief). Echter, in een 2-speler spel worden de negatieve punten niet verrekend.

 

De speler met de meeste punten aan het einde van ronde 3 is de winnaar van Sushi Go.

Voor extra speelsplezier zijn er zelfs nog wat varianten meegegeven in het spel.

Conclusie:

Ik verbaas mij soms hoeveel plezier een klein doosje kan geven. Sushi Go was voor mij dan ook een aangename verrassing. Het spel is makkelijk uit te leggen, speelt snel en ziet er erg leuk uit. Doordat het zo klein is (zowel in maat als in prijs) is het een fantastisch spel om overal mee naar toe te nemen. Op deze manier heb je een erg leuk spel in handen dat weinig mensen niet zouden willen spelen.

 

Sushi Go ziet er "schattig" uit. De getekende stijl is aantrekkelijke en de kaarten zijn duidelijk en goed van elkaar te onderscheiden. Je ziet meteen wat de andere spelers voor zich hebben zonder op de kaarten te moeten kijken wat zij doen.

 

Tegenwoordig is Card Drafting een populair en geliefd spelmachanisme geworden van veel mensen. We hebben dit eerder gezien in 7 Wonders en Blood Rage, om maar eens wat spellen te noemen. Dit zijn echter wat "grotere spellen" en het card drafting mechanisme hierin kan vrij lastig zijn en kan je spel enorm beïnvloeden. Sushi Go is het perfecte spel om mensen te leren hoe Card Drafting te werk gaat. Omdat de regels zo duidelijk zijn en de wijze van scoren op de kaarten zelf staat is dit een relatief makkelijk spel om te spelen.

 

Omdat white Goblin Games het spel in het Nederlands heeft uitgegeven, is dit spel geschikt voor elke Nederlander die van spellen houdt. Als je het aan mij vraagt hoort dit spel thuis in alle huishoudens. Daar, naast Yahtzee, Kwartet en Pesten.

Meer weergeven

Met dank aan White Goblin Games voor een review exemplaar