© 2016 by Zevenbergen

TERMINOLOGIE

De bord- kaartspellen van tegenwoordig kennen veel verschillende termen die aangeven wat voor een soort bord- kaartspel het is of wat voor een mechanismes een bord- of kaartspel heeft. Voor vele mensen die nog niet heel bekend zijn met de wereld van bord- en kaartspellen van de generaties na Monopoly, Cluedo en Uno, heb ik hieronder een overzicht gemaakt van de termen die gebruikt worden. Op deze manier kan iedereen de reviews die ik schrijf lezen en begrijpen.

 

Veel termen zijn in het Engels aangezien de meeste bord- kaartspellen Engelstalig zijn of vertaald zijn naar de Engelse taal. Af en toe vinden er ook vertalingen plaats naar het Nederland (door met name White Goblin Games en 999 Games), maar in de lijst zal met name de nadruk worden gelegd op de Engelstalige terminologie.

 

Laten we beginnen met de belangrijkste 2 van allemaal, namelijk Ameritrash en Euro-Games aangezien vele titels in deze categorie vallen en dit veeelomvattende termen zijn. De overige termen vindt u daaronder in Alfabetische volgorde.

 

Ameritrash =

- Veelal conflict in spellen (middels dobbelstenen of kaarten).

- Geluk speelt doorgaans een grotere factor in Ameritrash dan in Euro Games

- Thematisch moet het sterk zijn en het thema moet ook voelbaar zijn in het spel.

- De bord- kaartspellen zijn daarom ook verhalend en meeslepend. Daarbij betekend dit ook dat de regels vaak uitbundig zijn en vol met         kleine uitzonderingen.

- Vanwege de (vaak) hoge productiekwaliteit (denk aan miniaturen, goede artwork etc.) zijn dit ook vaak wat duurdere bord- en kaartspellen.

 

Euro-Games

- Doorgaans simpele regels (wat niet betekent dat het een simpeler spel is!)

- Meer economisch dan militair georienteerd

- Kortere speelduur dan Ameritrash spellen

- Abstracte componenten (pionnen, meeples, houten blokjes etc.)

TERM:

 

- Abstract

 

- Action Selection

 

- Alpha Player

 

- Analasys Paralasys (AP)

 

- Area Control

 

- Auction 

 

- Card Drafting

 

 

 

 

- Collectible 

 

 

 

- Co-operative

 

 

- D6

 

- Deck Building

 

 

 

- Dexterity

 

- Dice Placement

 

 

- Dungeon Crawl

 

 

- Economic Game

 

 

- End Game

 

- Expansion

 

- Family Game

 

- Gamers' Game

 

- Game Master (GM)

 

 

- Hex

 

- Kingmaker

 

 

- Living Card Game (LCG)

 

 

- Majority Control

 

- Mechanism

 

 

- Meeples

 

- Meta Game

 

 

- Miniatures Game

 

- Party Game

 

 

- Pasted On

 

- Player Interaction

 

- Playtest

 

- Print and Play

 

- Point to point movement

 

 

- Point Salad Game

 

 

- Press your luck

 

 

- Race Game

 

- Roll-and-move

 

- Rules Lawyer

 

 

- Set-Up

 

- Strategy

 

- Tactics

 

- Theme

 

- Tile-laying Game

 

- Trick-taking Game

 

 

- Turtling

 

- Victory Points (VP)

 

- Wargame

 

- Worker Placement

VERKLARING:

 

- Weinig tot geen geluk, geen thema

 

- Een mechanisme, waarbij een speler een actie kiest uit een keuzelijst

 

- Iemand die de leiding neemt en anderen verteld wat te doen.

 

- Het over-analyseren van een beurt, waar veel tijd voor wordt genomen.

 

- Het beheersen van een gebied levert punten op

 

- Biedingen doen in een spel

 

- Een mechanisme waarbij de speler een kaart trekt en toevoegt aan zijn hand met kaarten om vervolgens een kaart uit te spelen, of een spel waarbij de keuze gemaakt moet worden om een kaart te kiezen uit een aantal open-liggende kaarten.

 

- Een verzamelterm voor het kopen van een onderdeel van het spel, waarbij men niet weet wat ze daarvoor krijgen (het is dus mogelijk om dubbele kaarten/ miniaturen etc. te krijgen).

 

- Een mechanisme waarbij iedereen gezamelijk de AI van het spel te verslaan.

 

- Term voor de standaard dobbelsteen met 6 zijdes.

 

- Een mechanisme waarbij men begint met een standaard hand van kaarten waarmee nieuwe (betere) kaarten gekocht kunnen worden en de hand dus uitgebreid wordt.

 

- Mechanisme is flippen of schuiven etc. van e speelstukken

 

- Het rollen van de dobbelstenen om vervolgens de waarde of het symbool van de dobbelsteen op een actiegebied te plaatsten.

 

- Een scenario waarbij helden rondlopen in een labyrint om monsters te verslaan en buit te vergaren.

 

- Een spel waarbij men een micro- (bedrijven, industrie) of macro- (naties, werelden) economie simuleert.

 

- De laatste ronde in het spel waarin de winnaar bekend wordt

 

- Uitbreiding van het basisspel

 

- Makkelijke regels, veel interactie en kortere speelduur

 

- Moeilijkere spellen met veel (kleine) regels en veel reken-, denkwerk

 

- De persoon die een spel (tournooi) faciliteert of een spel managed en aanpast.

 

hexagoon, zeszijdig vlak.

 

- Een (verliezende) speler die alsnog de uitkomst van de winnaar kan bepalen.

 

- Verzamel-kaartspel, bedacht door FFG. Net als collectible card games, maar dan met vaste inhoud, dus geen kans op dubbelen.

 

- Meerderheid in een specifiek item

 

- Deel van een spelregel systeem dat een specifiek onderdeel van het spel is

 

- Een pion of figuur in een spel, van origine uit het spel Carcassonne

 

- Veranderen van speelstijl of houding naar andere spelers die niet spel gerelateerd zijn.

 

-Een tactisch strijdspel dat gespeeld wordt met 3D miniaturen

 

- een spel gemaakt voor grote groepen met veel sociale interactie en creativiteit

 

- Een thema dat niet past bij het mechanisme en er later bij bedacht is

 

- De hoeveelheid invloed die men kan uitoefenen op andere spelers

 

- Het uittesten en verbeteren van spellen tijdens de ontwikkeling hiervan

 

- Een spel dat op internet te vinden is, uitgeprint en gespeeld kan worden

 

- Locaties op het speelbord die verbonden is met lijnen waar men zich langs kan bewegen

 

- Een spel met een grote hoeveelheid aan manieren op punten te verdienen

 

- Een spel waarbij een hoop geluk komt kijken en de speler continue een gok neemt

 

- Hoofdmechanisme is het winnen van een parcours of reis

 

- Het rollen van een dobbelsteen en vervolgens het resultaat uitvoeren

 

- Iemand die de regels accuraat en letterlijk wilt uitvoeren, soms ten koste van het thema.

 

- Het klaarzetten aan het begin van het spel

 

- Het plan wat je gebruikt in het spel

 

- De beslissingen die je maakt voor de huidige situatie of korte termijn

 

- Het onderwerp van het spel

 

- Het plaatsen van componenten op het speelgebied

 

- Spel waarin ieder om de beurten een kaart legt in het midden van de tafel en daarmee scoort.

 

- zeer defensieve speelstijl

 

- Punten score

 

- Spel waarbij militaire strategiën direct of indirect gebruikt worden

 

- Om de beurten tokens inzetten voor verscheidene acties, waarna de actie vaststaat voor die ronde