© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: CMON

Designer(s): Eric M. Lang

Jaar: 2017

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 60 - 90 min

Leeftijd: 14+

Categorie: Area Control/ Area Influence, Auction/ Bidding, Hand Management, Variable Player Powers, Worker Placement

Ooit een wandelvakantie gedaan op Sicilië.  Tijdens een korte busrit vertelde onze Nederlandse reisleidster wat over de Cosa Nostra (wat 'Onze zaak' betekent), de naam van de overkoepelende organisatie van Siciliaanse maffiafamilies. De Italiaanse  buschauffeur pikte wat woorden op en reageerde, in het Italiaans, zeer ontstemd met de woorden: 'er is meer op Sicilië dan dit onderwerp'.

Zelfs hij wilde de naam van deze organisatie niet uitspreken.

De maffia heeft een geromantiseerde sfeer om zich heen hangen, maar in feite is het natuurlijk een misdaadorganisatie zonder mededogen.

 

Nu hebben we zelf de mogelijkheid om, op een wat meer vredelievende manier, toe te treden tot de beruchtste families van New York. Designer Eric M. Lang brengt ons naar het New York van de jaren 40 van de vorige eeuw, om de strijd aan te gaan met de beruchtste families van New York met in de hoofdrol natuurlijk die van Vito Don Corleone (ik hoor de Corleone Waltz alweer door mijn hoofd gaan) met als einddoel de machtigste familie van New York te worden.

28 Juli 2017

Gert-Jan Wouters

Opzetten van het spel:

Het spel wordt gespeeld op een groot bord waarop afgebeeld het Manhattan uit de jaren 40 van de vorige eeuw. Deze kaart is onderverdeeld in een 7-tal Turfs (gebieden), waarvan sommige met elkaar in verbinding staan. In deze Turfs zijn een aantal standaard  'stores' (winkels) afgebeeld en is er plek voor nieuwe die in de loop van het spel geplaatst gaan worden. 

 

Tevens wordt aan de rand van dit bord ‘job-kaarten’ en allies’ opengelegd. De job-kaarten, die in 4 verschillende kleuren komen, tonen jou een opdracht die uitgevoerd kan worden en de ally-kaarten: welke een potentieel corrupte agent, burgemeester of boekhouder tonen.

 

De spelers krijgen 2 Thugs (3 in een 2-spelers spel) voorstellende de ‘kapiteins’ van de betreffende families, leuk uitgebeeld door gedetailleerde mini’s (met vierkante 'voetjes') en 1 familielid (met een rond 'voetje') in de door de spelers gekozen kleur, alsmede dominantie-tokens in die betreffende kleur.

Verder krijgen de spelers een metalen kistje waarin naast het verdiende 'zwart' geld ook de voltooide job-kaarten kunnen  worden opgeborgen.

 

De benodigdheden om een job-kaart te voltooien kunnen zijn: alchohol, wapens of bloedgeld (of een combinatie hiervan) en worden afgebeeld op kaarten, welke in stapels naast het speelbord worden gelegd. Tevens is er een stapel met joker-kaarten met daarop afgebeeld een heroine-spuit en een lepeltje (!), welke joker kan worden ingezet voor 1 van de genoemde benodigdheden.

 

Wat ook niet mag ontbreken in een spel over de maffia is geld. Het geld, in waarde van 1,2.3 en 5 dollar (wisselgeld wordt niet gegeven in dit spel!), wordt ook netjes op stapels naast het bord gelegd

Spelverloop: 

Het spel speelt zich af over 4 rondes waarin je, beurtelings, het volgende kan doen:

 

Een Thug in een store plaatsen:

Dit is een puur worker-placement moment. Een Thug mag je alleen op een leeg vierkantje in een store zetten. Dus staat er al een Thug van een andere familie op een door jou gewild vakje dat moet je dus uitwijken naar een andere ‘store’.

 

Een store is onderverdeeld in 2 vlakken. Het bovenste vlak is de achterkant van de winkel en het onderste gedeelte de voorkant. De voorkant laat vaak dezelfde opbrengst als de achterkant zien, maar soms krijg je bij de voorkant ook nog een extra dollar als opbrengst. De achterkant van de winkel is voornamelijk van toepassing bij het plaatsen van een Familie-lid (zie hierna).

 

De geplaatste Thug berooft dan bijvoorbeeld deze store en 'steelt' uit de algemene voorraad de in de 'store' op het onderste gedeelte afgebeelde opbrengst en neemt deze opbrengst op handen. De opbrengsten kunnen zijn een van de hiervoor genoemde job-benodigdheden en/of geld. Ook kan een Thug zich aanmelden in een store voor het verkrijgen van een nieuwe 'opdracht' en neemt dan van de trekstapel 2 job-kaarten waarvan je er 1 mag houden. De andere job-kaart wordt afgelegd.

Heb je net iets teveel zwart geld ophanden dan kan je ook naar een 'laundry-'store gaan en zo jouw zwarte geld relatief veilig opbergen in jouw koffer.

Een Familie-lid inzetten:

Een Familie-lid kan je alleen inzetten op een ronde plek op het bord. Dit Familie-lid krijgt dan de opbrengsten van alle stores die in de Thurfs staan en welke Thurfs direct verbonden zijn met de plek van het geplaatste Familie-lid. Het plaatsen van een Familie-lid kan erg belangrijk zijn voor het binnenhalen van geld, job-kaarten benodigdheden, of ‘witwas’ mogelijkheden.

 

 

Een job-kaart (uit je hand) uitspelen:

Samen met deze kaart leg je de afgebeelde benodigdheden af en voert de op de kaart vermeldde opdracht uit (bijvoorbeeld: vermoord een tegenstander of steel geld uit de koffer van een tegenstander). Nadat je de opdracht hebt uitgevoerd leg je de job-kaart in jouw koffer en neem jij het op de job-kaart getoonde 'salaris' uit de algemene voorraad op handen,

 

Nadat alle figures (dus Thugs en Famile-leden) zijn ingezet mogen er geen handkaarten meer gespeeld worden. Hebben alle families hun figures ingezet dat is de ronde is ten einde gekomen.

Einde van een ronde en einde van het spel:

Aan het einde van een ronde worden alle Thurfs gewaardeerd. Dit houdt in dat er gekeken gaat worden welke familie tijdens de afgelopen ronde de meeste dominantie heeft opgebouwd in een gebied (lees: meeste figures per gebied heeft geplaatst). Deze familie mag een dominantie-token in dat gebied zetten. Dit heeft als voordeel dat in de volgende ronde, wanneer een Thug van een andere familie een store van de dominerende familie binnendringt,  de dominerende familie ook wat van de opbrengst ontvangt. Voort wat hoort wat toch?

 

Tevens gaat we nog proberen om een vermeende ‘ally’ in te lijven (in een spel met 2 spelers komt er 1 open te liggen, maar in een spel met 4 liggen er 3 ‘allies’ open). 

Deze ‘allies’ kunnen zijn agenten, boekhouders, ambtenaren, Kortom allemaal lieden die jij als familie goed kan gebruiken om jouw invloed verder uit te breiden. Dit inlijven gebeurt via een geheime bieding met geld uit jouw koffertje. De familie die het meest heeft geboden mag deze ‘ally’ inlijven voor de rest van het spel. Deze ‘allies’ hebben overigens ‘abilities’ in de trend van (bij de agenten):

 ‘vermoord 1 lid van een familie’ of ‘ vermoord alle leden van 1 familie die zich binnen 1 gebied bevinden’. Lekkere politie daar in New York.

 

Hebben we alle figures teruggebracht naar de families dan kan er een nieuwe ronde beginnen, maar niet voordat we ook nog even de handlimiet hebben gecontroleerd. Heb je meer dan 5 of 6 kaarten op handen (afhankelijk van welke ronde we hebben gespeeld) dan moet je de meerdere kaarten afleggen. Dit kan best heel vervelend zijn omdat eigenlijk alle handkaarten altijd wel bruikbaar zijn. Irritant  onderdeel van het spel die handlimiet!

Na 4 rondes eindigt het spel. Je mag van je handkaarten nog 2 geldkaarten in je koffer leggen.

Er vindt nog 1 gewone waardering van de gebieden plaats, waarna de eindwaardering begint. In deze eindwaardering wordt per Thurf bekeken welke familie over het hele spel genomen de meest invloed heeft gehad. Deze familie krijgt 5 dollar (per gebied). Hebben 2 of meer families evenveel invloed verkregen dan krijgt de familie waarvan het dominantie-token bovenop ligt de 5 dollar. 

Het verkregen geld wordt in het koffertje gelegd.  Verder wordt er nog gekeken welke familie per kleur jobkaarten de meeste heeft verzameld. Ook per kleur verdien je weer 5 dollar. En dan is het gewoon tellen geblazen. De familie die het meest geld heeft weten op te bergen in de koffer (en dus de meeste punten heeft verdiend) zal worden gekroond tot de beruchtste familie van NY (tot het volgende spel natuurlijk want: ‘Revenge is a dish that tastes best when served cold’ Mario Puzo). 

Conclusie:

Dit spel speelt zeer vlot weg. Ofschoon de spelregels er ingewikkeld uitzien, vallen deze erg mee. Sterker nog wanneer je deze review geheel hebt gelezen zou je het spel zo kunnen spelen. En daar ligt ook de kracht van het spel: de regels zijn eenvoudig doch de game-play is het tegenovergestelde qua diepgang. Het worker-placement gedeelte, de area-control, de set-collection, het wit-wassen en niet te vergeten de handlimiet. Er zijn zoveel zaken waar je het gehele spel rekening moet houden. En wat minstens zo belangrijk is tijdens dit spel is dat je goed op moet blijven letten wat jouw tegenstanders aan geld in hun koffers leggen (het geld dat wordt opgeborgen moet eerst getoond worden). Doe je dit niet dan kan je bedrogen uitkomen wanneer je een tegenstander van diens veilig opgeborgen geld denkt te beroven.

 

Nog even over de mini’s! De mini’s in dit spel zijn klein maar gedetailleerd en functioneel. Inderdaad je zou ook hier meeples kunnen gebruiken, maar ik ben van mening dat de bijbehorende mini’s in dit spel perfect bij het thema passen. Het thema komt op meerdere onderdelen overigens mooi en leuk uit de verf en of je nu wel of niet bekend bent met The Godfather-trilogie: dit spel brengt je vanaf het eerste moment helemaal in de sfeer, met name voor de startspeler: die krijgt een token met daarop de afbeelding van een paardenhoofd op kussen! En voor extra sfeer kan je ook de soundtrack erbij opzetten.

 

Ik geef niet snel een cijfer aan het eind van mijn reviews maar voor deze wil ik toch wel een uitzondering maken. 

 

The Godfather Corleone’s Empire geef ik een dikke 8,5. 

 

This is a game you can’t refuse! 

Meer weergeven