© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Cool Mini or Not

Designer(s): Fabien Riffaud, Juan Rodriguez

Jaar: 2015

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 30 min

Categorie: Co-operative play

Reviewer: Sann Zevenbergen

Het is 1914 en een groep soldaten zit buiten op een met sneeuw bedekt plein. Een groot beeld uit vervlogen tijden torent boven de mannen uit. Het hoofd is er tijdens één van de vele aanvallen van de Duitsers van het lichaam geschoten waardoor het nu onbekend is wie deze persoon was. De oorlog is wreed en nu de winter zijn intrede heeft gedaan in het Franse plattelandsdorpje zijn de omstandigheden waarin de mannen moeten vechten loodzwaar geworden. Zodra de haan kraait zullen de soldaten de aanval inzetten tegen de Duitsers die zich schuilhouden in de bossen net buiten het dorp. Wie weet zitten ze hier morgen met veel minder kameraden dan vandaag. Dus worden er verhalen uitgewisseld en sigaretten gerookt, wat heb je immers te verliezen? De nieuwe orders zijn zojuist doorgegeven aan de soldaten waarna de stemming meteen omsloeg in neerslachtigheid. De groep mannen die nu buiten zitten rapen al hun moed bij elkaar en beloven elkaar morgen weer te spreken op dezelfde plek, midden op het dorpsplein. De nacht valt, nog kort slapen en dan...

Het spel the grizzled is een coöperatief kaartspel voor 2 tot en met 6 Spelers. Voordat ik meer uit ga leggen over het spelen van het spel, zal ik eerst de componenten toelichten. The Grizzled bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Eerste speler token

  • 6 grizzled kaarten met een normale zijde en een "lucky charm" zijde. Dit zijn de karakters uit het spel.

  • 59 trial kaarten (de speelkaarten)

  • 16 support tegels

  • Speech tokens om anderen mee te kunnen helpen

  • Een player aid

  • Een peace kaart en een monument kaart

Voorbereiding:

Iedere speler kiest een karakter en krijgt 3 support tegels. Één met een pijl naar links, één met een pijl naar rechts en een willekeurige derde tegel.

25 kaarten worden geschud en op de peace kaart gelegd en de overige kaarten worden geschud en op de monument kaart gelegd. Dit is je reserve en moraal stapel.

Afhankelijk van het aantal spelers worden er speech tokens neergelegd, wordt de eerste speler gekozen en kan het spel beginnen!

 

Doel van het spel:

De spelers winnen het spel door de stapel met 25 kaarten leeg te maken waardoor de peace kaart zichtbaar wordt en geen enkele speler meer kaarten in zijn/ haar handen heeft.

Spelverloop:

De startspeler bepaalt de intensiteit van de missie. Dit komt erop neer dat hij/ zij van de trials stapel (de stapel die bovenop de peace kaart ligt) kiest hoeveel kaarten er uitgedeeld worden aan de spelers. Hoe hoger dit aantal, des te intenser wordt de missie. De eerste missie begint altijd met een minimum van drie kaarten.

 

Om de missie te laten slagen spelen spelers alle kaarten uit hun hand. De kaarten bestaan uit "threats" en "hardknocks". De threats komen in het midden van de tafel te liggen (no man's land) en de hardknocks komen voor de speler te liggen die de kaart speelde. De threat kaarten komen in zes varianten voor:

  • Nacht

  • Regen

  • Sneeuw

  • Gasmasker

  • Kogelhuls

  • Fluitje

 

Zo lang er niet drie van dezelfde threats in no man's land liggen, kan de missie voortgezet worden.

 

Hard knock kaarten geven een negatief effect, zoals niet praten, één extra threat symbool in de missie etc.

 

Tijdens je beurt moet je één van de volgende acties uitvoeren:

  1. Een threat kaart spelen

  2. De "lucky charm" karakter omdraaien naar de achterkant. Hiermee kun je één type threat uit no man's land weghalen (overeenkomend met het type dat afgebeeld staat op je karakterkaart).

  3. Een speech token spelen. De speler noemt één van de zes threats en vervolgens mogen alle spelers één kaart met die threat uit hun hand weg leggen.

  4. Terugtrekken en een support token op de karakterkaart leggen (de kop koffie). De speler geeft aan de hand van de gekozen support tegel aan wie hij ondersteund aan het einde van de missie. De hard knock kaarten zijn nu ook niet meer actief.

 

Tussen de threat kaarten zitten ook vallen, aangegeven met een klein symbool onder op de kaart. Wanneer deze kaart in no man's land komt te liggen moet er meteen een nieuwe threat kaart worden gepakt van de trials stapel en worden gespeeld.

Einde van de missie:

De missie kan op twee manieren eindigen:

  1. Iedereen trekt zich terug. De kaarten worden afgelegd en de missie is geslaagd.

  2. Zodra drie dezelfde threats in het spel zijn bij de actieve spelers (inclusief hardknock kaarten), dan is de missie niet gehaald en worden de kaarten weer in de trials stapel geschud. Zodra er 4 of meer hardknocks voor een speler liggen aan het einde van de missie is de missie eveneens niet geslaagd.

 

Ten slotte worden de support tegels omgedraaid en aan de juiste speler afgegeven (linksom of rechtsom). De speler de die meeste support heeft ontvangen tijdens de missie mag:

  • Bij een succesvolle missie 2 hardknock kaarten wegleggen of zijn lucky charm zijde weer bovenop leggen, of

  • Bij een gefaalde missie 1 hardknock kaart afleggen.

 

Bij een gefaalde missie zal het moraal van de soldaten omlaag gaan. Er wordt gekeken naar het totaal van de kaarten die nog in de handen zijn van de speler, met een minimum van drie kaarten. Deze hoeveelheid kaarten bepaalt het aantal kaarten dat van de moraal stapel naar de trials stapel gaat.

 

Winnen van het spel:

Zodra de stapel met kaarten van de trials stapel op is en alle spelers geen kaarten meer in de handen hebben, dan hebben de spelers gewonnen!

Conclusie:

In eerste instantie lijkt the Grizzled een gecompliceerd kaartspel, maar na een potje gespeeld te hebben blijkt dit allemaal reuze mee te vallen. Wat de Grizzled wel is, is een lastig kaartspel om van te winnen! Hoe meer mensen er mee doen, hoe moeilijker het wordt en met 5 of 6 spelers lijkt het bijna wel onmogelijk te zijn. Genoeg uitdaging dus! 

 

Het spel heeft door de termen en de illustraties een sterk thema. Het voelt ook alsof je midden in het dorpje bent geland en moet zien te overleven. De basis van het spel is niet lastig, waardoor je al snel weet wat je moet doen. Wat ik erg leuk vind zijn de hardknock kaarten. Deze maken het spel best pittig, maar geven een leuk extra element aan het spel. Neem bijvoorbeeld de kaart waarbij je willekeurig een support tegel moet pakken in plaats van dat je deze mag kiezen, of de kaart waarbij je niets meer mag zeggen zolang als deze kaart voor je ligt. Hoe meer hardknocks je voor je hebt liggen, hoe lastiger het wordt.

 

De illustraties zijn prachtig en zijn gemaakt door Tignous (Bernard Verlhac), die helaas is omgekomen bij de aanslag op Charlie Hebdo in Parijs. De illustraties zijn uniek en bijzonder sfeervol, erg fraai gedaan. The Grizzled is een spel dat goed te spelen is met meerdere mensen, maar ook de tweespeler variant vond ik goed te doen en interessant genoeg om meermaals te spelen.

 

Cool mini or Not staat met name bekend om hun prachtige miniaturen en grootse bordspellen, en dus kwam the Grizzled ook redelijk onverwacht. Ondanks dat werd the Grizzled goed ontvangen en naar mijn mening is dit volledig terecht. Een spel dat zeer de moeite waard is, maar wellicht lastig te vinden. 

Meer weergeven