Uitgever: Fantasy Flight Games

Designer(s): Nate French

Jaar: 2011

Spelers: 1 - 2

Speelduur: 60 min

Categorie: Co-Operative, Hand Management, Variable Player Powers

Terwijl Frodo samen met Sam op weg is naar Mount Doom om de Ring in het vuur te gooien waar deze ooit gesmeed is, zijn er overal in Middle Earth dappere helden aan het strijden met de kwade machten van Mordor. Sauron ziet alles wat er gebeurd en met de maanden wordt de kracht van Sauron alleen maar groter er groter. Het land wordt overspoeld met spinnen, Orcs, Trollen en Wargs. Dwergen, Elfen en de mens hebben hun krachten gebundeld en gaan overal in Middle Earth op avontuur. 

Echter, niet alle verhalen zijn terug te vinden in die boeken van Tolkien. In Lord of the Rings: the card game speel jij een aantal van deze parallel lopende verhalen in de wondere wereld van Middle Earth!

09 Januari 2017

Sann Zevenbergen

Doel van het spel:

Elke speler kiest een categorie helden waarmee hij/zij speelt. Deze bestaan uit “Leadership”, “Lore”, “Spirit” en “Tactics”. Elke “Sphere” zoals ze dit noemen heeft zijn eigen kenmerken en speelt daarom iets anders. Het spel komt standaard met drie scenario’s, je gebruikt de helden groepen om daarmee een scenario te winnen en het kwaad te verslaan. Indien je de scenario tot een goed eind weet te brengen win je het spel.

 

Anatomie van het spel:

The Lord of the Rings: the card game is een spel dat draait om de kaarten. Om een goed idee van het spel te krijgen is het daarom noodzakelijk om de kaarten te bekijken, zodat we weten wat iets betekent, waar het staat en wat het doet. Het spel bestaat uit drie “decks” (zeg maar kaart-typen). Laten we eens kijken…

 

1. The Quest Deck. Het spel draait om Scenario’s, quests genaamd. Op deze kaarten vinden we de volgende (belangrijke) informatie:

Volgorde van de kaarten. Van 1 naar 2 en van A (voorzijde) naar B (achterzijde). 

Quest Punten. Het aantal punten dat nodig is om naar het volgende scenario te gaan.

Het scenario Symbool. Dit geeft het scenario aan en geeft aan welke encounter kaarten er gebruikt moeten worden.

2. The Encounter Deck. Deze stapel met kaarten bestaan uit monsters, locaties, situaties en gevaren. Deze kaarten worden “enemy”, “location” en “treachery” cards genoemd. Het scenario geeft aan welke encounter kaarten gebruikt moeten worden.

Engagement cost. Dit geeft aan wanneer een monster een held "engaged"

- Threat Strength

- Attack Strength

- Defense Strength

Hitpoints, sterkte van de vijand.

Shadow Effect. Indien een kaart een shadow effect heeft dan staat deze hier beschreven.

Dit is het encounter set icoon. Het scenario geeft aan welke er benodigd zijn voor het encounter deck.

Threat Strength. Het gevaar dat het monster vormt.

Quest Points. Het aantal progress (voortgang) tokens dat benodigd is voor het verkennen van de locatie.

Diverse kaarteffecten.

3. The Player Deck. De spelers hebben een stapel kaarten die bestaan uit “Attachments”. “Allies” en “events”. Het Player Deck bestaat uit 30 kaarten en mogen maximaal 3 dezelfde kaarten bevatten. De spelers kiezen zelf hun kaarten. In het basisspel zit een starters-deck, maar uitbreidingen zorgen ervoor dat je zelf kaarten kan vervangen en daarmee je eigen deck kan bouwen. Naast deze drie soorten kaarten heb je nog je helden-kaarten. Bekende personages uit de Tolkien wereld vormen de helden waarmee elke speler begint. Elke speler kiest 1 - 3 helden.

Threat Cost. Dit wordt gebruikt om de threat tracker aan het begin van het spel te zetten.

- Willpower Strength (voor Quests)

- Attack Strength

- Defense Strength

Hitpoints, sterkte van de held, ally

Resource Icon. Dit geeft de sphere aan waar de held toe behoort.

Tekst die de speciale krachten aangeeft, soms met sfeervolle teksten.

Setup:

Het spel moet opgezet worden voordat het overzichtelijk te spelen is. Hierbij ligt het Quest Deck in het midden van de tafel. Daarnaast komt de Encounter Deck met een aflegstapel ernaast. Elke speler heeft zijn eigen Player Deck en legt deze voor zich neer, samen met de helden die hij/ zij heeft gekozen. De totale som van de Threat waarde van de spelers vormt nu de beginwaarde van de Threat Dial. Het spel kent 3 tokens. Damage tokens (wonden), Progress tokens (voortgang in de locatie of in het scenario) en Resource tokens (waarmee kaarten uit de hand “gekocht” kunnen worden). Deze worden eveneens klaargelegd.

 

Een speler is nu de startspeler. Elke speler neemt een hand van 6 kaarten. Soms hebben scenario’s nog wat extra setup regels, deze worden uitgevoerd en het spel kan beginnen.

Spelverloop:

The Lord of the Rings: the collectible card game wordt gespeeld over meerdere rondes. Elke ronde bestaat uit 7 fases:

  1. Resource

  2. Planning

  3. Quest

  4. Travel

  5. Encounter

  6. Combat

  7. Refresh

 

Resource: 

Elke held ontvangt nu een resource token dat later gebruikt kan worden om andere kaarten mee te spelen. Eveneens pakt nu elke speler 1 kaart van zijn/ haar eigen stapel.

 

Planning:

Spelers kunnen nu kaarten uit hun hand spelen. Dit kunnen “allies” zijn of “attachments”. Het is hierbij belangrijk dat de kaarten overeenkomen met de sphere van de speler. Speel je met 1 sphere deck dan is dit geen probleem, maar mocht je twee verschillende spheres spelen in 1 deck dan wordt dit wel belangrijk. De kaarten worden betaalt met de resources die de helden hebben ontvangen. De resources mogen bij alle helden vandaan komen, zelfs als de held al “exhausted” is. Exhausted betekent dat de kaart geactiveerd is en, om dit aan te geven, 90 graden is gedraaid.

 

Quest:

Om voortgang te maken in het scenario of in een locatie, moet men op avontuur gaan. De spelers geven aan welke helden bijdragen aan de Quest. Voor elke speler wordt er een encounter-kaart getrokken. Het kan zijn dat er een directe actie plaatsvind (treachery-kaarten), een actie die voortkomt uit de tekst van de encounter-kaart (when revealed…) uitgevoerd moet worden of een monster/ locatie komt in de staging area. 

 

De encounterkaarten zijn voorzien van een symbool, de threat. De threat van alle kaarten in de staging area wordt nu bij elkaar opgeteld en vergeleken met de Willpower sterkte van de helden. Het verschil (positief) wordt als progress token op de locatie (als eerste) en Quest (wanneer er geen actieve locatie is) geplaatst. Het verschil (negatief) wordt opgeteld bij de threat Dial van de spelers (daarom wil je dit getal dus zo klein mogelijk houden) en bij ‘geen verschil’ gebeurt er niets.

Travel:

Spelers kunnen er gezamenlijk voor kiezen om naar een locatie af te reizen. Het grote voordeel hiervan is dat de locatie nu uit de staging area wordt gehaald en dus niet meer zijn threat bijdraagt aan het totaal. Het nadeel is dat nu eerst de locatie onderzocht moet worden (middels progress tokens tijdens de Quest fase), voordat je verder kunt gaan met het scenario. Spelers kunnen maar 1 locatie per keer bezoeken.

 

Encounter:

In deze fase worden wordt het gevecht voorbereid. Allereerst kan een speler ervoor kiezen om zelf een monster naar zich toe te trekken. Daarna wordt er een engagement check gedaan. Hiervoor wordt er gekeken naar de threat level van de speler (op zijn/ haar threat dial) en naar het threat level van elk individueel monster. Wanneer het threat level van het monster lager is dan die van de speler dan wordt (beginnend bij de startspeler) het monster voor de speler neergelegd en raakt deze engaged met de speler. zo worden alle monsters afgelopen. De monsters die niet met de spelers engaged raken blijven liggen in de staging area. 

 

Combat:

De vijand valt eerst aan. Voordat dit gebeurt krijgt elke vijand die engaged is met een speler een encounter kaart toegedeeld met de afbeelding naar beneden. De speler kan nu een verdediger toewijzen (held of ally) aan elk monster (1 per monster). Dit hoeft niet, echter wanneer een monster geen verdediger toegewezen krijgt gaat de gehele aanvalswaarde naar 1 held als schade. 

 

Hierna wordt de encounter-kaart omgedraaid en wordt er gekeken naar een schaduw effect (aangegeven onderaan de kaart, zie encounter kaart). Is deze er, dan zal er een negatief effect zijn op de held of speler. Heeft de kaart geen schaduw effect, dan wordt deze gewoon op de aflegstapel neergelegd. Het verschil tussen de aanvals- en verdedigingswaarde is de schade die wordt gedaan. Overschrijdt deze waarde de levenspunten van de held of ally, dan is dit karakter dood.

 

Hierna mogen de helden en allies aanvallen. Elk karakter mag 1 vijand aanvallen. Wederom wordt er gekeken naar de aanvals- en verdedigingswaarden. Indien een aanval onvoldoende schade doet om een monster te vermoorden, dan gebruikt men damage tokens om aan te geven hoe erg de vijand verwond is. 

 

Refresh:

Alle exhausted kaarten (voor Quests, Verdediging of Aanvallen) worden nu weer overeind gelegd. Elke speler zet zijn threat dial 1 positie verder. De speler links van de startspeler wordt nu de nieuwe startspeler.

Winnen van het spel:

Zodra alle spelers het laatste gedeelte van het scenario hebben voltooid is het spel gewonnen. Zodra alle helden zijn overleden is het spel verloren. Zodra een speler 50 threat heeft bereikt op zijn/ haar threat dial, dan is deze speler geëlimineerd van het spel. Indien gewenst kunnen spelers een score koppelen aan een scenario om te zien hoe “goed” de winst is.

Conclusie:

Al met al een heel verhaal, maar het spel is ook een heel avontuur. Veel korter had ik de review dan ook niet kunnen maken, aangezien het een 25 pagina tellend regelboek heeft. Echter, ik denk dat ik de essentie van het spel wel te pakken heb. The Lord of the Rings: adventure card game is een LCG, oftewel een Living Card Game. Dat wil zeggen dat er vele uitbreidingen zijn en komen waardoor het spel blijft "leven". Het grote voordeel van dit systeem (t.o.v. een Collectible Card Game), is dat je weet wat je krijgt (geen dubbele kaarten etc.) en dat iedereen hetzelfde heeft. Dan komen we meteen bij het tweede grote voordeel van dit kaartspel in mijn opinie: het is een coöperatief spel. Je bent samen met je medespeler (of alleen) aan het spelen tegen tegen de krachten van Mordor! Groot nadeel is dan weer dat het spel erg duur kan worden wanneer je veel uitbreidingen wilt spelen.

Inmiddels kent iedereen wel het verhaal van Lord of the Rings, wat dit spel een enorme sfeer en bekendheid meegeeft. Toch speel je niet alleen met de bekende helden en tegen de bekende vijanden, hoewel deze natuurlijk wel in het spel zitten. Het spel heeft vele verhaallijnen die parallel lopen aan de boeken, maar welke nieuw en interessant zijn. Mocht je de verhaallijn van de boeken willen volgen, dan kan dat d.m.v. de Saga-uitbreidingen van het spel. Qua verhaallijn en thema zit je dus zeker goed met dit kaartspel!

De vormgeving is werkelijk prachtig. Ik hou ervan wanneer spellenmakers ervoor kiezen om de grafische vormgeving te tekenen in plaats van het gebruiken van foto's uit de film. In dit spel is daar dus zeker niet op bezuinigd. Meerdere artiesten worden gebruikt in het spel waardoor de kaarten er verschillend uitzien. Niet alleen qua afbeelding, maar ook in stijl. Het ziet er gewoon erg goed uit en de kaarten zijn van hoge kwaliteit. Zoals vele kaartspellen zou het geen overbodige luxe zijn om het spel te voorzien van een speelbord. Op deze manier wordt meteen duidelijk welke kaartstapels er zijn, waar deze horen te liggen en in dit specifieke geval hoe de gebieden werken. Het zou enorm helpen als er een staging area zou zijn en een engage-area. Zo zie je meteen wat een kaart bijdraagt in welk gedeelte van het spel. Je kan dit zelf doen door custos made playmats te laten afdrukken (zie de LotR playmat van Inked Playmats). 

Het spel lijkt op het eerste gezicht vrij gecompliceerd, een regelboek van 25 pagina's versterkt dat idee. Eerlijk gezegd is het wel een vereiste om goed door de regels heen te gaan. Wanneer de basis niet goed is, dan wordt het spel frustrerend en/ of veel te moeilijk. Tekst op de kaarten geven het spel echt zijn karakter. Niet alleen de teksten uit de boeken van Tolkien, maar zeker ook de speciale eigenschappen van de karakters maken het spel. Wanneer je genoeg gespeeld heb zie je leuke combo's en kun je de diverse kaarten en helden toepassen op de verschillende scenario's. Deck-building is een belangrijk onderdeel van het spel en dit moet je wel liggen. Dit is ook een leuk onderdeel van het spel omdat je daarmee je eigen deck kan tweaken.

De verschillende spheres in  het spel, spelen ook daadwerkelijk anders. De één is gericht op het verslaan van monsters en de ander is gericht op het Questen. Behalve dat het leuk is om samen te spelen, is het ook handig. Een combinatie van twee specialiteiten maken het makkelijker om zowel de monsters te verslaan als het scenario te doorlopen. Omdat het aantal monsters toeneemt schaalt het spel wel goed met meerdere spelers. Je kan ervoor kiezen om solo met twee decks te spelen, maar dan moet je wel veel zaken in de gaten houden. 

The Lord of the Rings: adventure card game is mijn favoriete LCG. Wanneer je het eenmaal doorhebt speelt het lekker weg, het is enorm thematisch, ziet er prachtig uit, volgt het bekende verhaal of compleet nieuwe verhaallijnen en biedt veel diversiteit.

Meer weergeven

© 2016 by Zevenbergen