Uitgever: Czech Games Edition

Designer(s): Vladimír Suchy

Jaar: 2015

Spelers: 2 - 5

Speelduur: 40 - 100 min

Categorie: Action Point Allowance, Worker Placement, Hand Management

In het Engeland van de vermogende heren dient een jonkheer zich voorbeeldig te gedragen volgens de gedragscodes die door de eeuwen heen zijn opgesteld. Ga verantwoordelijk om met je vermogen, gedraag je keurig en spreek beleefd tijdens formele diners. Met ander woorden, een heer zijn is onvoorstelbaar saai! Dit dachten meer jonge, wat rebelse mannen en daarom besloten zij de Prodigals Club op te richten. Een club voor rijke jonge mannen die proberen zoveel mogelijk de oude adel te schofferen. Dit doen zij door vermogen en aanzicht te verliezen en belangrijke politieke figuren te beledigen. In Prodigals club ben jij één van die rebelse mannen. Maar intern is er nog een andere wedstrijd aan de gang, namelijk die van degene die op alle vlakken hierin uitblinkt. Wie zal deze wedstrijd winnen?

Doel van het spel:

In het spel speel je twee of drie competities tegelijkertijd. Hierin probeer je zo snel mogelijk punten te verliezen. Er worden vijf ronden gespeeld, tenzij een speler in één van de competities 0 punten haalt. Echter, het gaat er niet om wie het eerst 0 punten haalt in een competitie, maar om de speler die de laagste score haalt van alle competities bij elkaar.

Opzetten van het spel:

Het spel bevat een middenbord met bonusacties, beurtvolgorde spoor en een centraal kaartendeck. Deze kaarten hebben op de rugzijde aangegeven bij welke competitie ze horen. Dus afhankelijk van waar je mee speelt, pak je de bijbehorende kaarten.

Voor het spel wordt aangeraden om met twee van de drie competities te spelen totdat je voldoende bedreven bent in het spel om alle drie de competities te proberen. Elke competitie heeft zijn eigen speelbord (met een 2-3 speler zijde en een 3-4 speler zijde) die tegen het middenbord aan worden geschoven. Elke competitie heeft zoals eerder gezegd zijn eigen logo en dus ook eigen kaarten. Deze zijn wit en zwart en worden klaargelegd op de competitieborden.

Elke speler heeft zijn eigen spelersbord waar hij/ zij kaarten op kan spelen. Samen met het spelersbord krijgt elke speler een aantal hulpjes afhankelijk van het aantal spelers.

De verschillende competities vereisen allen hun eigen voorbereiding dat duidelijk uitgelegd staat in het regelboek. Tot slot wordt de speelvolgorde verdeeld waarbij de startspeler een voordeel heeft. Daarom krijgt de laatste speler geen handicap, de voorlaatste speler 1 handicap en de speler daarvoor 2 handicaps etc. Deze handicaps zijn weer afhankelijk van de competities die worden gespeeld (denk aan een munt extra, of een extra stem op jou etc.)

Verloop van het spel:

Elke ronde bestaat uit een aantal fasen:

1. Setup

2. Errands

3. Actions

4. Hyde Park (enkel bij election competitie)

5. Dame Beatrice (enkel bij society competitie)

6. End of round

1. Elk bord heeft ruimte voor kaarten en tegels. Deze kaarten zijn er met witte en met zwarte randen. Op het bord staat aangegeven welke kleur er moet liggen, in welke volgorde en in welke ronde de kaarten op het bord neergelegd moeten worden. Op het middenbord wordt elke ronde een kaart omgedraaid. Verder worden de bezit-, de verkiezings- en de maatschappijtegels neergelegd op de competitieborden.

2. Om en om spelen spelers hun hulpjes (de hoed pionnen). Zodra de hulp is neergezet doe je meteen de bijbehorende actie. Zodra een positie bezet is, kan een andere speler hier niet meer staan. Je mag zoveel kaarten pakken als je wilt, maar aan het einde van de ronde mag je maar vier kaarten in je hand overhouden. Zwarte kaarten mag je plaatsen op je spelersbord aangezien deze een lange termijn effect hebben. Rechts bovenin staat een activatie die eenmaal per ronde gedaan mag worden en onderaan vinden we een permanente bonus. Door de kaart op je spelersbord omlaag te schuiven activeer je de kaart (je ziet nu een vinkje verschijnen boven de kaart). Witte kaarten zijn eenmalig waarbij rekening gehouden moet worden met het eerder genoemde limiet van vier kaarten aan het einde van de ronde. Op het middenbord vind je eveneens een aantal acties zoals de kaart pakken, het bepalen van de beurtvolgorde en de renaissance man. Deze renaissance man geeft je twee symbolen voor een ronde. Later meer over deze symbolen.

3. Laten we eens even kort kijken naar de acties die op de verschillende borden genomen kunnen worden:

Posessions Competition:

Het is hier de bedoeling dat je zo snel mogelijk van je geld en je bezit af komt. Je begint het spel met wat geld en bezittingen (in de vorm van kaarten). Het idee is dat je zo veel mogelijk van je bezittingen met een bepaalde waard verkoopt voor minder dan ze waard zijn of je ruilt ze in voor bezittingen die minder waard zijn. De markt kan wat fluctueren, dus verkoop op het juiste moment. Tot slot kun je ook tijdskaarten inzetten om meer geld te verliezen (Je verliest meer geld naarmate je meer tijd besteed aan de actie). Elke speler kan tijd inzetten om van geld af te komen, echter kan dit per speler maar één keer per ronde.

Election Competition:

Je vader heeft een goede politieke positie voor je bemachtigd, het is nu aan jou om dusdanig onbeschoft te zijn dat je weer stemmen verliest. Hiervoor moet je je in bepaalde politieke groeperingen actief zijn. Om dit te doen zijn er tegels met diverse symbolen (huis, bestek, vraagteken etc.). Zodra deze tegen elkaar aanliggen dan heb je dat symbool bemachtigd en bevind je je dus in die politieke kringen. Wanneer je ook nog een een 2x2 vierkant hebt gevormd, dan krijg je nog een extra bonus want je bevind je nu in de besloten kring!

Een ander onderdeel hier is Hyde Park. Hiervoor verzamel je megafoons. Je stapt op een krat, kraamt onzin uit en beledigd zoveel mogelijk mensen. Hoe meer megafoons je hebt, hoe meer stemmen je verliest. Heb je nu geen of de minste megafoons dan krijg je er zelfs een stem bij!

Verder zijn er plekken waar je kaarten kan pakken, tegels kan pakken, waar je stemmen verliest of microfoons verdiend. Voor de kaarten zijn er liberalen en conservatieven en deze versterken elkaar wanneer je dezelfde hebt. Je kan bijvoorbeeld met een kaart negatieve stemmen kopen in de kroeg en sommige kaarten uit dezelfde politieke kringen vermenigvuldigen het effect.

Society Election:

Je bent in sociale kringen erg geliefd, hier moet dus verandering in komen! Er zijn een aantal rijen waarin je de invloed fiches zo snel mogelijk naar beneden wilt krijgen. Soms kom je een symbool tegen die je weer kan gebruiken voor een andere actie. Belangrijk is dus te kijken op welk symbool je wilt bereiken en hoe lang je daar wilt blijven staan. Kaarten en plekken op het bord zorgen ervoor dat je de plekken op het spoor naar beneden of opzij kan verplaatsen.

Dan is er nog Dame Beatrice, die irritante vrouw die continue positief over je praat. Zij kan ervoor zorgen dat de invloed fiches weer omhoog gaan. Zij heeft verschillende tegels waarbij de fiches op diverse wijze en afhankelijk van de positie van de fiches juist weer omhoog gaan. Om dit te voorkomen kun je een hulp naar Dame Beatrice sturen.

Renassance man

Einde van de ronde:

Zodra er vijf ronden zijn gespeeld of wanneer een speler in één van de competities op 0 komt te staan is het spel ten einde en worden de scores opgeteld. Zo niet, dan gaat het spel door naar de volgende ronde. Alle witte gespeelde kaarten verdwijnen, kaarten in de hand worden gereduceerd tot vier, de spelersvolgorde wordt bepaald en de pionnen verdwijnen van het speelbord. Alle overgebleven kaarten en tegels worden vervangen door nieuwe kaarten en tegels. De Dame Beatrice tegel wordt vervangen en de renaissance man gaat terug naar zijn plek op het middenbord. We gaan nu naar de volgende ronde.

Scoren:

• voor al het bezit dat je hebt, krijg je 3 pond per tegel + de waarde van het bezit. Zo lang als je bezittingen hebt mag je geen schulden aangaan. Wanneer je door een kaart meer geld verliest dan je hebt en je hebt nog bezittingen is je score 0 en niet negatief.

• In de verkiezingen kun je je score direct aflezen op het scorebord, ook hier kun je negatief scoren.

• In de maatschappij competitie is je score gelijk aan het totaal van de waarde die je onder je vier markers kan zien.

Je uiteindelijke score is de hoogste waarde van de competities. Die speler die dan de persoon is met de laagste score is de winnaar van het spel.

Ik heb me zeer vermaakt met dit spel. De artistieke vormgeving is erg mooi en past perfect bij wat het spel wil bewerkstelligen. Het is semi-serieus, maar erg grappig. Je wil de hogere adel irriteren door bijvoorbeeld een asociale koetsenruiter in te huren of te gaan dineren met je hond. Meerdere malen verschijnt er een glimlach op je gezicht, ook al gaat het je niet goed af in het spel. De speelborden en daarmee de variatie in het spel zijn leuk uitgewerkt waardoor elk spelletje van Prodigals Club toch net weer iets anders speelt.

Het spel is in het begin wel een werkje om uit te pluizen hoe de setup gedaan moet worden en hoe de regels van de diverse borden werken. Zodra je aan het spelen bent wordt het wel snel duidelijk wat bepaalde plekken op het bord doen en waar bepaalde symbolen voor staan. Omdat je meerdere speelborden hebt en dus meerdere acties kunt doen in the Prodigals Club, voelt het spel toch wat zwaarder aan dan dat ik had verwacht van het spel. Zeker wanneer je met alle drie de competities speelt. Dit betekent dat dit bordspel voor spelers die een strategisch worker placement waarderen goed in de smaak zal vallen, voor mij was het meer dan wat ik verwachtte waardoor het minder thuis op tafel zal komen. Helaas is dit spel daarom voor mij niet een blijvertje maar desondanks wel een fantastisch spel.

Het negatief moeten scoren is een leuk mechanisme in het spel dat niet veel in het bordspellen wordt gebruikt en waarvoor je echt tijdens het spel goed moet nadenken om niet de verkeerde keuzes te maken. Dit unieke aspect zagen we al eerder in Last Will, de voorganger van dit spel. Al met al heb ik erg genoten van dit spel, maar zal het spel door mij  uiteindelijk zo weinig worden gespeeld dat ik denk dat er mensen zijn die er meer plezier uit zullen halen dan ik.