© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Asmodee

Designer: Cyril Demaegd, Frédéric Henry

Jaar: 2015

Spelers: 2 - 10

Speelduur: 30 min

Categorie: Betting/ Wagering, Simultaneous Action Selection

Reviewer: Sann Zevenbergen

Enkele jaren geleden bedacht Asmodee een leuk spelletje genaamd Timeline. In dit kleine kaartspel had je kaarten met gebeurtenissen uit de geschiedenis met op de achterzijde het jaar waarin dit plaatsvond. Iedereen krijgt een aantal kaarten en 1 kaart komt in het midden te liggen. Vervolgens moet je je kaarten voor of na de gebeurtenis leggen die op tafel ligt, je draait je kaart om en ziet of dit goed of fout is. Het doel: zo snel mogelijk van je kaarten afkomen. Nu hebben ze bij Asmodee bedacht dat hier best een party game van gemaakt kan worden, waarbij zelfs in teams gespeeld kan worden, en zo ontstond Timeline Challenge.

 

In tegenstelling tot timeline, komt timeline challenge met een bord en een aantal extra kaarten. Deze kaarten kunnen uitgebreid worden met de timeline kaarten die je wellicht al had. Hierdoor krijg je een enorme "database" met kaarten. Laten we eens kijken wat Timeline Challenge toevoegt aan een al erg leuk spel.

In dit spel vul je al je antwoorden in met een zogenaamd "Historical Board". Deze bestaat uit een aantal draaischijven met getallen (0 - 9). Elke speler pakt één van deze Historical Boards dat overeenkomt met de pion die ze hebben gekozen.

 

Het bord zelf bestaat uit 3 secties. Alleereerst zie je bovenaan de tijdlijn. De tijdlijn heeft de getallen 1 t/m 9 onderin en bovenin vinden we jaartallen. Bij een aantal uitdagingen in het spel moet er een periode worden geraden. Kijkend naar de tijdlijn zien we dan dat het getal 2 staat voor de periode 850 - 1300.

 

Vervolgens zien we in het midden de klok-spoor. Op dit spoor verplaatsen de spelers hun pion vanaf de start tot aan de finish in het midden van de klok. Elke positie op de klok geeft aan welke uitdaging gespeeld moet worden om verder te komen. Verder vind je 2 plekken op het spoor die de gelegenheid geven aan de spelers die achterlopen om weer wat plekken in te halen op de rest.

 

Tot slot zien we de uitdagingen. Wanneer een uitdaging gespeeld moet worden, neemt men kaarten van de algemene stapel (alles met het jaartal naar beneden zodat niemand dit kan zien) en legt deze op de daarvoor aangegeven positie op de uitdaging.

Het spelverloop:

Iedereen begint de uitdaging die staat aangegeven bij start (hier later meer over). Aan de hand van het resultaat worden de pionnen vooruit gezet op het spoor. De speler die het verst is op het spoor word de leider. De leider is bepalend voor de uitdaging die door iedereen zal worden gespeeld.

 

Zodra de leider één van de tweeuitdagings-lijnen passeert zullen de spelers die achteraan liggen een kans krijgen om wat ruimte in te halen en zo dus mee te blijven doen in de race.

Het spel kent 5 hoofd-uitdagingen en 2 uitdagingen om de spelers achteraan weer mee te laten doen voor de winst.

Deze uitdagingen worden aangegeven met een kleur en een logo. Voor het gemak leg ik de uitdagingen uit naar gelang hun kleur.

 

Groen (Tijdlijn 4):

Op het bord staan 4 grijze vlakken met daarboven een rondje, een driehoek, een vierkant en een ster. Op je Historical Board zie je dat dit overeenkomt met je draaischijven van links naar rechts. Het is de bedoeling dat je 4 kaarten van de algemene stapel op de grijze vlakken legt. Vervolgens kijk je naar de tijdlijn bovenaan het speelbord en kies je voor elke kaart in welke periode die kaart zich afspeelt. Iedereen doet dit voor zich en wanneer iedereen klaar is worden de kaarten omgedraaid en kan men zien hoeveel hij of zij goed heeft geraden. Voor elke correct geraden kaart gaat de desbetreffende speler 1 vakje vooruit op het klokspoor.

 

Rood (de weddenschap):

Er komt 1 kaart van de algemene stapel hier te liggen. Elke speler moet raden in welk tijdsvlak deze kaart hoort. Kijk hiervoor wederom op de tijdlijn. Elke draaischijf op de historical board is één gok op de periode. Stel: je weet zeker dat het periode 7 is, dan draai je 4 keer de de draaischijf naar een 7, denk je dat het één van twee periodes is dan gok je bijvoorbeeld twee keer 7 en twee keer 8 etc.

Voor elk correct gedraaid getal verplaats je 1 plek op het klokspoor. 

Blauw (de split):

Twee kaarten van de algemene stapel worden op het speelbord gelegd. De spelers moeten nu raden hoeveel jaar er tussen de twee gebeurtenissen zit. Dit getal wordt op het historical board gezet en degene die het dichtst bij het werkelijke verschil zit, mag 4 plaatsen bewegen op het klokspoor. Bij gelijkspel verplaatsen beide spelers 4 plekken.

 

Geel (juiste datum):

Een kaart van de algemene stapel wordt op het bord geplaatst. De spelers moeten nu raden welk jaartal bij deze kaart hoort. Dit getal wordt ingevuld op het historical board. Let op: aan de linkerzijde van het historical board staat een - of een +. Vergeet niet deze mee te nemen in je gok! Voor elk correct geraden getal verplaats je je pion op het klokspoor.

 

Paars (de combinatie):

4 kaarten worden van de algemene stapel neergelegd. Op je Historical board vul je nu in wat jij denkt dat de juiste volgorde is. Dus de kaart bij het rondje is dat nummer 1 of 2 of 3 of 4 in de volgorde? Voor elk juist geraden antwoord verplaats je je pion 1 plek op het klokspoor.

Dan hebben we nog de (inhaal) uitdagingen:

 

Sudden death:

Dit is eigenlijk Timeline het originele kaartspel. 1 kaart wordt namelijk van de algemene stapel getrokken en deze komt met de datum naar boven op de tafel te liggen. De spelers pakken om de beurten een kaart van de algemene stapel en leggen deze voor of na de gebeurtenis op de kaart. Is het antwoord goed dan is de volgende aan de beurt, is het antwoord fout dan is deze speler geëlimineerd van de uitdaging. De winnaar gaat 3 plekken vooruit op het klokspoor.

 

More or less:

De eerste speler is de scheidsrechter in deze uitdaging. Hij/zij pakt een kaart, kijkt naar de datum en zegt hardop wat de naam van de kaart is.

De eerste speler van de uitdaging roept een datum waarvan hij/zij denkt dat de kaart is. De scheidrechter zegt dan of het meer of minder is en de volgende speler is dan aan de beurt. Dit gaat door tot iemand het goede getal heeft geraden. De winnaar gaat 3 plekken vooruit op het klokspoor.

Het spel wordt gewonnen door de speler die het eerst bij de finish is. In het geval van een gelijkspel kan er gekozen worden voor een gezamelijke winst of een sudden death uitdaging.

 

Conclusie:

Ik vond Timeline al een fantastisch spelltje. Iedereen kan het spelen en het is dan ook makkelijk uitgelegd. Een potje timeline kost ook maar een paar minuten en de verschillende thema's zorgen ervoor dat er voor iedereen wel wat interessants is te vinden.

 

Timeline challenge doet er nog een schepje bovenop en maakt er een echte partygame van. Het spel blijft in de basis hetzelfde alleen worden er meerdere uitdagingen gespeeld in plaats van enkel maar jaartallen ervoor of erna. Er blijkt nu hoeveel er gedaan kan worden met een aantal kaarten! Het is nog steeds een relatief makkelijk spel om te spelen en uit te leggen en daardoor kan het dus ook erg makkelijk op de tafel komen. Het duurt niet te lang en iedereen is betrokken bij het spel. Ik vind het zelf erg leuk dat ook de spelers die achteraan staan een kans krijgen om toch mee te blijven doen voor de winst. De kaarten en het bord zien er prachtig uit en voor iemand die erg geïnteresserd is in geschiedenis, zoals ik, is dit gewoon een heel leuk spel.

 

Echter, dit spel heeft één groot nadeel: op het moment van dit schrijven is het spel niet in Nederland verkrijgbaar. Het spel is uitgegeven in het Frans en in het Amerikaans. Ik zeg Amerikaans in plaats van Engels omdat het spel ook enkel in Amerika te bestellen is in deze taal. 

 

Hopelijk gaat Asmodee NL dit fantastische spel ook uitbrengen in het Nederlands of desnoods in het Engels, maar dan ook voor de Europese markt. Ik weet zeker dat iedereen veel plezier heeft wanneer dit spel op tafel komt!

 

Meer weergeven