© 2016 by Zevenbergen

Uitgever: Fantasy Flight Games

Designer(s): Justin Kemppainen, Brady Sadler en Adam Sadler

Jaar: 2015

Spelers: 1 - 4

Speelduur: 30 - 60 min

Categorie: coöperative, dice rolling, variable player powers

Reviewer: Sann Zevenbergen

In 1995 kwam Games Workshop uit met een Dungeon Crawl bordspel in de Warhammer Fantasy wereld, genaamd Warhammer Quest. Het was voor velen de opvolger van een zeer geliefd spel uit die tijd: HeroQuest. 

 

Warhammer Quest was berucht om zijn moeilijke missies. Verder was het spel erg geliefd omdat het de mogelijkheid gaf tot het uitbreiden van de monstergroepen aanwezig in het spel. De Warhammer wereld kent vele helden, monsters-rassen en demonen. Bekend zijn met name de miniaturen en de roleplaying boeken die Games Workshop verkoopt.

 

Helaas, voor de fans, werd de productie gestopt in 1998 en kreeg het spel een cult status waardoor mensen er veel geld voor over hadden om het spel tweedehands te bemachtigen.

 

In 2014 kondigde Fantasy Flight Games (FFG) aan om een adventure card game te maken van Warhammer Quest. Is het de dames en heren bij FFG gelukt om dit geliefde bordspel om te zetten in een kaartspel? Geeft het nog steeds het gevoel van een Dungeon Crawl? En is het nog net zo moeilijk als het bordspel was? Lees dan snel verder en zie wat ik hiervan denk.

 

 

Introductie:

Warhammer Quest is een coöperatief kaartspel voor 1 tot en met 4 speler in de Warhammer wereld. Er zijn 4 helden aanwezig in het spel (Waywatcher, Bright Wizard, Warrior Priest en Ironbreaker) die in een campagne van 5 missies of in een enkel spel (de delve quest) het op moeten nemen tegen het kwaad. Tijdens de campagne worden de helden sterker en krijgen zij meer wapens, uitrusting en accessoires om de missies te doorlopen.

Setup:

We gaan uit van de campagne die meekomt in de doos. Deze campagne bestaat uit 5 missies en elke missie heeft een zogeheten “Quest Sheet”.

 

Op deze Quest sheet staat aangegeven hoe de setup gedaan moet worden. Deze setup geeft aan welke monsters er komen te liggen, hoeveel monsters er komen te liggen, welke aartsvijand (nemesis) wordt gebruikt, hoeveel dungeon cards en gear cards er komen te liggen en welke locaties klaargelegd moeten worden. Bij elke locatie staat aangegeven hoeveel monsters er tevoorschijn komen. Het getal in rood wordt engaged met de helden, beginnend bij de “First Player”, en het getal in het grijs blijft omgedraaid liggen in de schaduw.

 

Verder staat er nog een verhaaltje, de win- en verlies-condities en een tijdmechanisme dat wordt gebruikt in het spel.

Nadat de vijanden, de locaties, de dungeon- en gear-cards, de tokens en de dobbelstenen klaarliggen, wordt het tijd voor de spelers om een held te kiezen.

 

 

Spelen van het spel:

Afhankelijk van het aantal spelers wordt de juiste karakter kaart gekozen (kijk hierbij naar het aantal weergegeven mannetjes) en daarbij pakt men de 4 bijbehorende basic action kaarten. Deze kaarten bestaan altijd uit:

 

  • Explore   (locaties onderzoeken om zo door te kunnen gaan naar de volgende locatie)

  • Rest         (herstel je wounds)

  • Aid           (help je mede-helden)

  • Attack      (val monsters aan)

Er worden altijd 4 beurten gespeeld. Dat betekent dus dat bij 4 spelers iedereen een activatie krijgt, bij 3 spelers de “first player” 2 maal een activatie krijgt en bij 2 spelers elke hero 2 maal een activatie krijgt (Succes bij 1 speler!). Afhankelijk van het aantal spelers wordt eveneens de health van de spelers aangepast (aangegeven op de heldenkaart).

 

Het spel verloopt in 4 fases:

  1. Hero Phase

  2. Enemy Phase

  3. Location Phase

  4. Peril Phase

 

 

1. Hero Phase

In de beurt van de speler kan hij 1 van de acties gebruiken, daarbij exhaust (90 graden draaien) hij de kaart en voert de acties op de kaart uit van boven naar beneden. 

 

Doorgaans houdt dit in dat de speler eerst de dobbelstenen werpt die aangegeven staan op de kaart. Dit is bij de basic action cards altijd 1 of 2 witte dobbelstenen. Voor elk monster dat engaged is met de held wordt een zwarte dobbelsteen gegooid. Het feit dat jij ervoor kiest om te onderzoeken (Explore) betekent natuurlijk niet dat het monster even netjes op je wacht totdat jij klaar bent ;)

 

Verder staan er nog een aantal acties op de kaarten die je eveneens uit mag voeren, waarna de beurt doorgaat naar de volgende speler.

 

Op 1 van de 4 basic action kaarten (de kaart verschilt per karakter) staan roterende pijlen afgebeeld. Dit betekent dat de held na het nemen van deze actie alle kaarten weer readied, oftewel rechtop zet, zodat ze de volgende beurt weer gebruikt kunnen worden. 

De witte dobbelsteen kent een aantal zijden:

  • 1 of 2 gekruiste warhammers, dit staat voor een succes (zowel in aanval als actie)

  • een schild, dit staat voor het voorkomen van 1 wound

  • een burst symbool, dit staat voor een succes én de held mag nog een keer de dobbelsteen werpen. Op deze manier kunnen dus erg veel successen worden vergaard.

 

De zwarte dobbelsteen kent eveneens meerdere zijden:

  • Blank, er gebeurt niets

  • een scratch symbool, het monster doet zijn schade (aangegeven in het blauwe vak op de monsterkaart)

  • Nemesis, kijk maar de kaart van de aartsvijand voor het effect en pas dit toe.

2. Enemy Phase

Nu is het de beurt aan de monsters. Alle readied en engaged monsters (degene die rechtop staan en in je engagement area liggen) vallen de helden aan, beginnend bij de startspeler. Elke held die geen monster in zijn/ haar engagement area heeft liggen, readied een monster in de schaduw.

 

Vervolgens voer je de actie uit die op de kaart staat omschreven. Dit doe je van links naar rechts. Een aantal termen komen veel voor, namelijk:

  • Inflict      - Het monster doet direct schade aan de actieve held (ook vanuit de schaduw!)

  • Advance - Het monsters stormt af op de actieve speler en komt in zijn engagement zone

  • Retreat   - Het monster gaat terug naar de schaduw

 

Alle termen die niet hierboven genoemd staan, staan uitgelegd op de kaart zelf.

3. Location Phase

Elke locatie heeft zijn eigen effect dat nu uitgevoerd wordt. Indien de locatie voldoende successen heeft behaald om te verlaten, kan men ervoor kiezen om te reizen en dus de volgende locatie te openen. De kaart wordt omgedraaid en het aantal monsters wordt neergelegd bij de helden en in de schaduw.

 

Alle monsters die de beurt ervoor in de schaduw zijn blijven liggen worden verwijderd van het speelveld en de monsters waarmee de helden zijn engaged gaan mee naar de volgende locatie.

 

Belangrijk hierbij is dat elke held maximaal 3 monsters in zijn engagement zone mag hebben (er zijn ook maar 3 zwarte dobbelstenen). Komt er een 4e monster bij dan doet deze meteen zijn schade en gaat dan naar de schaduw.

4. Peril Phase

Tot slot gaat het verhaal verder en wordt de peril Marker 1 positie naar voren geschoven op de peril track, die op de voorzijde staat van de campagne. Hier staan 3 plekken op die een speciale gebeurtenis aangeven in de campagne. Deze plekken zijn groen, blauw en rood gekleurd.

 

Lees deze gebeurtenissen en voer de bijbehorende acties uit.

 

Het spel gaat zo door totdat de helden de overwinningsconditie hebben gehaald (wederom aangegeven op de campagne kaart) en krijgen daarbij de reward of de penalty die daarbij hoort.

 

In het geval van de campagne kunnen de helden ook  nog afreizen naar het kamp om daar te

trainen (en beter te worden in 1 van de 4 acties), extra wapens te krijgen of naar de arena te gaan om fysiek sterker te worden en daardoor meer te kunnen dragen voor de volgende missies.

 

 

Conclusie:

Wat zit er veel spel in zo’n kleine doos. Warhammer Quest geeft mij echt het gevoel van een dungeon crawl. Het doorzoeken van locaties, het reizen van ruimte naar ruimte en het vechten van allerlei monsters. De prachtige grafische vormgeving in dit spel maakt het missen van mini’s helemaal goed. Doordat de acties beperkt zijn loopt het spel lekker vlot door. 

 

De meest bekende monsters uit de Warhammer wereld komen grotendeels voor in dit spel. We zien Orc Boyz, Ghouls, Skaven etc. met allemaal zeer thematische kaarten. Wanneer bijvoorbeeld een wolf aanvalt, gaat hij naar de zwakste speler en trekt zich daarna terug. De boogschutters schieten vanuit een afstand in de schaduw. Grote monsters komen direct op je afstormen, allemaal erg goed gedaan en dit geeft het spel nog meer betrokkenheid tijdens het spelen van het spel.

 

Elke held speelt anders en als speler heb je dus ook wat tijd nodig om uit te zoeken wat de beste strategie is. Ook hier is de dwerg de tank van het gezelschap, kan de priester goed genezen, doet de wizard buiten schade aan de monsters ook schade aan zichzelf om bepaalde voordelen te krijgen en kan de waywatcher met haar boog monsters aanvallen op afstand of die van andere spelers zonder deze naar zich toe te trekken.

 

Het spel heeft natuurlijk ook nadelen en de belangrijkste is wat mij betreft de complexiteit. Het kost wel een aantal missies voordat je echt door hebt hoe alles werkt. FFG geeft zijn spellen tegenwoordig uit met een simpel regelboek om van start te gaan en een extra boek met alle termen. Dat is natuurlijk handig, maar geeft ook erg veel werk om zaken uit te zoeken, aangezien ze niet meer gedetailleerd in het regelboek staan. Tijden het spel kom je er dus hoogstwaarschijnlijk achter dat je meerdere dingen niet helemaal goed hebt gedaan en ga je heen en weer tussen beide boekwerken.

 

Echter, wanneer je er dan helemaal achter bent, worden zaken ook logischer en speelt het spel een stuk makkelijker weg.

 

De makers van o.a. Descent 2nd Edition, journeys in the Dark (mijn all-time favoriet) hebben weer een sterk spel neergelegd, die door zijn formaat makkelijk mee te nemen is en erg veel speelplezier en verhaal met zich mee brengt. Het spel is nog steeds erg pittig en het zal wel even duren voordat we een campagne succesvol hebben afgerond. Genoeg herspeelbaarheid dus! FFG kennende zullen er vast nog wel meer uitbreidingen achteraan komen om zo de Warhammer Quest wereld uit te breiden met nieuwe missies, helden en monsters.