Uitgever: Cool Mini or Not

Designer(s): Rafaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult

Jaar: 2015

Spelers: 1 - 6

Speelduur: 60 min

Categorie: coöperative, dice rolling, Modular Board, Card Drafting

De Middeleeuwen, 1348, het is een roerige tijd. Niet lang geleden is de zwarte pest opgedoken en dood en verderf verspreidt zich als een razende vuurzee over Europa. Honderden mensen komen om het leven. Magere Hein maakt geen onderscheid. Arm of rijk, jong of oud, een groot deel van de bevolking van Europa verdwijnt naar een voortijdig graf. Maar zelfs na de dood blijfven de lichamen van de slachtoffers onrustig. 10 dagen na de dood, komt een chemisch proces op gang in de lichamen die de mensen doet herrijzen uit hun graf. De eerste Zombies uit de geschiedenis van de mens zijn opgestaan. Aangevoerd door machtige en kwaadaardige magiërs komen deze Zombies terug naar de dorpen en steden om nog meer dood en verderf te zaaien.

Echter, de magiërs hadden nooit verwacht dat een groep dappere helden zou opstaan en de wapens zouden oppakken om het kwaad voor eens en voor altijd terug te dringen. Kunnen zij zich staande houden tussen de hordes met Zombies? Speel het zelf in het bordspel: Zombicide Black Plague!

Zombicide Black Plague is een coöperatief spel voor 1 tot 6 spelers. In het spel moet je een zoektocht volbrengen, terwijl je probeert de hordes zombies van je af te houden. Zombies zijn langzaam en voorspelbaar, maar de grote aantallen maken het nog een hele klus om te winnen van het spel.

Voorbereiding:

Aan het begin van het spel wordt er gekozen voor een zoektocht uit het boek. Aan de hand daarvan worden de tegels neergelegd, de deuren en tokens geplaatst en kiezen alle spelers hun helden.

Elke speler pakt zijn/ haar dashboard en plaatst hierin zijn/ haar heldenkaart. Op het dashboard zie je ruimte voor wapens, schilden en harnassen. Tevens is er een plek die dient als rugzak en onderaan vinden we een schaal die bijhoudt hoeveel ervaring we opdoen in het spel.

Boven het wapen in de rechterhand van de held, zien we een plek waar we kunnen bijhouden hoeveel wonden we hebben opgelopen en als we kijken naar de karakterkaart zien we in dezelfde kleur als de schaal onderin een aantal vaardigheden. Deze vaardigheden worden verbeterd zodra de speler een overeenkomstige kleur heeft bereikt in de ervaringsschaal onderin.

Iedereen heeft een aantal wapens waar hij/ zij mee begint en pakt tot slot nog zijn/ haar  overeenkomstige miniatuur uit de doos. Het is ten slotte "Cool Mini or Not".

Spelen van het spel:

Het spel is te verdelen in 3 fases, namelijk de speler-fase, de zombie-fase en de eind-fase.

Laten we allereerst eens kijken naar de speler-fase. In deze fase krijgen de helden (tenzij een karakter of vaardigheid hier verandering in brengt) 3 acties. Deze acties zijn:

• Bewegen. Rekening houdend met muren en deuren kun je vrij over het bord bewegen. Echter, indien er zombies op hetzelfde vak staan stopt je beweging meteen. Wil je een ruimte met zombies verlaten, dan kost je dit 1 actie om weg te lopen + 1 actie per zombie.

• Zoeken. Éénmaal per beurt mag je zoeken in ruimtes waar geen zombies zijn. In dat geval pak je een kaart van de "inventory" stapel. Je kunt deze houden, direct gebruiken of gewoon afleggen.

• Deuren openen. Voor het openen van deuren kijk je allereerst naar je wapenkaart (aangezien geen enkele deur zomaar open gaat). Daar staat een symbool met een deur. Het kan zijn dat er bij dat symbool een dobbelsteen met een waarde staat. In dat geval kijk je naar het aantal dobbelstenen dat je gooit met je wapen, werp je de dobbelstenen en hoop je op succes. Sommige wapens maken lawaai wanneer je een deur opent (bijv. een hakbijl). Dit staat eveneens aangegeven op de kaart en in dat geval leg je een lawaai token neer bij de deur. Pas op: lawaai trekt zombies aan!

• Reorganiseren/ ruilen. Met uitzondering van een held die zoekt en daarbij een item toevoegt aan zijn/ haar hand, mag er voor 1 actie een item worden gewisseld uit de rugzak. Het kost namelijk tijd om je boog weg te leggen en een zwaard daarvoor uit je rugzak te halen (je rugzak is een soort "Douwe Dabbert" knapzak). Tevens mag je met een andere held die in dezelfde zone staat één of meerdere items ruilen.

• Aanvallen. Voor de aanval kun je kiezen uit alle wapens die daarvoor in aanmerking komen (melee, afstand, magie etc). Voor de aanval kijken we wederom naar de wapenkaarten. Hierop zien we aantal zaken. Bovenin vinden we een balk dat aangeeft welk gevaar-niveau (de schaal onderaan de speler dashboard) de speler moet hebben alvorens het wapen te kunnen gebruiken. Links zien we nog of het een wapen is dat in 1 hand of in 2 handen gehouden dient te worden en rechts zien we of het wapen ook daadwerkelijk in je hand moet zijn alvorens het te kunnen gebruiken. Onderaan zien we 5 zaken. Van links naar rechts: wel of geen lawaai, afstand benodigd voor de aanval, aantal dobbelstenen die gerold mogen worden, bij welk resultaat de dobbelsteen succesvol raakt (bijv. 3+, dus 3 en hoger) en het aantal schade dat de aanval doet op de zombie.

• Magie. Het kan zijn dat een held een magisch perkament in zijn hand heeft dat niet aanval georiënteerd is. Deze kunnen nu ingezet worden.

• Activeren van een doel. De zoektocht kent een aantal doelen die behaald moeten worden. Deze doelen worden "opgepakt" van het bord met 1 activatie.

• Lawaai maken. Spreekt voor zich (hier zijn tokens voor meegeleverd en hoeft dus niet letterlijk te worden genomen).

• Doe niets

Vervolgens komt de Zombiefase,

• stap 1, activeren. Afhankelijk van waar de zombie staat kan deze bewegen of aanvallen. Indien de zombie in hetzelfde vak staat als de held wordt deze aangevallen. Een aanval van een zombie is altijd succesvol. Echter, wanneer de held een schild of een harnas heeft mag hij dobbelen om de schade te voorkomen. Dit doet hij/zij voor zichzelf, maar mag hij/zij ook doen voor de hele groep (wat een held...).

• Wanneer zombies gaan lopen doen ze dat in de kortste richting naar het lawaai, waarbij de helden zelf ook gezien worden als lawaai. Zijn er geen helden, dan gaan ze in de richting van de meeste lawaaitokens. Dit doen zijn ook in de richting van deuren, alleen wanneer de deur nog op slot is wordt het een gezellige verzameling (Zombies kunnen zelf geen deuren openen). Zijn er meerdere, even korte, paden naar lawaai, dan deelt de zombie-groep zich op in 2-en.

• Dan zijn er nog de runners, deze zombies hebben 2 acties per zombie, en kunnen dus lopen en aanvallen!

• Stap 2, zombies komen tevoorschijn. Er zijn een aantal punten vanwaar er nieuwe zombies op het speelbord komen, de zogeheten "spawn zones". Voor elke spawn zone wordt een kaart van de daarvoor bestemde stapel getrokken en vervolgens wordt er gekeken naar de schaal van de meest ervaren speler. De kleur waarin deze speler zit bepaald waar naar gekeken wordt op de kaart. Hierop staat welke en hoeveel zombies worden toegevoegd aan het spel. Wees hier dus op voorbereid als groep!

Necromancers:

Dan zijn er nog de kwaadaardige necromancers. Zodra de necromancer in het spel komt, komt hij nooit alleen. Hij neemt altijd een aantal zombies met zich mee en creëert daarmee een nieuwe "spawn zone". In het spel wordt de necromancer gewoon gezien als een zombie, echter zal hij niet aanvallen, maar hij zal proberen direct weer te verdwijnen uit het spel. Hij zaait ellende, maar zit niet te wachten op een gevecht. Wanneer de necromancer vlucht doet hij dit naar een willekeurig spawn point, niet zijnde het spawn point waar hij vandaan kwam. Zodra een necromancer gevlucht is en er minstens 6 spawn point op het bord liggen, hebben de helden het spel verloren. Lukt het de groep om een necromancer te vermoorden, dan mogen de spelers 1 spawn point weghalen van het bord (inclusief het zojuist gecreëerde spawn point).

Vaults:

Tot slot zijn er nog vaults in het spel. Ondergrondse ruimtes vanwaar de helden van de ene plaats van het bord naar de andere kunnen reizen. Maar let op, zodra deze geopend zijn door de helden kunnen de zombies ook gebruik maken van deze tunnel! Toch is het vaak de moeite waard om hier te gaan kijken, aangezien er soms waardevolle items te vinden zijn in deze donkere plekken.

Zodra de zoektocht is voltooid en de helden het avontuur hebben overleefd zijn de helden en dus de spelers de winnaars van Zombicide: Black Plague.

Zombicide Black Plague is een heerlijk avontuur. Het is in principe geen moeilijk spel, maar je kunt het jezelf erg moeilijk maken als je dat wilt of wanneer je even niet oplet. Het is erg belangrijk dat je samen naar de overwinning werkt. Indien iemand namelijk vooruitsnelt op zijn ervaringsmeter, dan kan dat betekenen dat de minder ervaren helden een zware kluif gaan krijgen aan alle zombies die op ze af komen en daardoor dus makkelijk wonden zullen oplopen. Het thema zit enorm goed verweven in het spel. Zombies gaan af op lawaai, zijn niet snel maar voordat je het weet word je overspoeld door hordes zombies. Ik hou zelf erg van dobbelstenen werpen en dat mag je dan ook volop doen in Zombicide Black Plague. Elk scenario in het boek is weer anders en alle scenario's bij elkaar leveren een leuk verhaal op.

Ik vond de eerste versies van Zombicide ook al erg leuk om te spelen, maar was iets minder geïnteresseerd in de tijd waarin dat spel plaatsvind. Aangezien het spel niet goedkoop is, heb ik het spel toentertijd niet aangeschaft. Dit thema trekt mij echter veel meer aan. De zombies passen goed bij deze "zwarte plaag" periode en persoonlijk spreken deze avonturen mij gewoon meer aan. Echter, niet alleen het thema is anders, het spel is ook wat aangepast. Er zit iets meer content in door de necromancers en de vaults etc, maar ook een aantal hekelpunten die spelers met het spel hadden zijn aangepast. In plaats van het direct raken van je medespelers wanneer zij in dezelfde ruimte staan als de zombies, is dit nu veranderd naar; alle gemiste worpen op de dobbelsteen zijn wonden voor je medespelers. Dit is natuurlijk veel realistischer. Wat ik zelf ook erg leuk vind is dat de Abomination (de grootste zombie), alleen verslagen kan worden middels een explosie. Hiervoor is een explosief goedje in combinatie met een fakkel nodig om de boel aan te steken.

Dan nog de grafische vormgeving en het spelmateriaal. Wow, dit is echt fantastisch. De miniaturen zijn zeer gedetailleerd er zijn meerdere versies gemaakt van alle zombies. Het dashboard is erg handig, het houdt alles netjes op zijn plaats en is overzichtelijk. De tegels zijn prachtig vormgegeven en de kaarten hebben erg fraai artwork. Vele tokens maken dit tot een waar ameritrash spel, dat gebruik maakt van een leuk en eenvoudig aanval-systeem. Cool Mini or Not heeft al reeds vele uitbreidingen en extra's gepland voor dit fantastische spel. Wat ook erg leuk is, is dat het spel niet alleen in een grote groep gespeeld kan worden, maar ook solo (mocht je even geen medespelers hebben).

Voor iedereen die een avontuurlijk, thematisch en prachtig bordspel kan waarderen, raad ik Zombicide: Black Plague zeer zeker aan!

Met dank aan CMoN voor enkele afbeeldingen